Vår elev Lamin kammade hem bronsmedalj i reklamtävlingen 48h

Hurra, vad glada vi blev när vi fick veta att grafisk design– och reklamstudenten Lamin-Elias Cassama tillsammans med sin grupp kammade hem bronsmedaljen i reklamtävlingen 48h.

Som namnet hintar om går tävlingen ut på att man får en brief, delas in i grupper med tre personer man antagligen inte känner sen tidigare (från andra skolor runtom i landet) och sen kör igång. På 48 timmar ska man presentera en tydlig lösning på uppdraget. En jury med framgångsrika reklamare bedömer efter att tiden är slut vem som har löst briefen på bästa sätt.

Bra samarbete är grejen

I år var uppdragsgivaren i 48h Goodsport och deras integrationsprojekt Skolträffen. Eleverna skulle lösa segregationen bland fjärdeklassare. Lamin och hans grupp utvecklade idén om att skapa en app där man enkelt skulle kunna dela in grupper slumpmässigt.

– Vår insikt var att segregation även förekommer inom samma skola. Genom att få barn att blandas på ett neutralt sätt tänkte vi att de kommer få lättare att interagera med flera människor, säger Lamin (som du btw kan insta-följa HÄR!).

Gruppens framgångsrecept var att samarbetet funkade så bra och att de kom nära varandra på kort tid.

– Vi ägnade de fem första timmarna åt att lära känna varandra och rörde inte ens briefen. Bara en sån grej tror jag är bland det viktigaste när man är i grupp där man inte känner alla, fortsätter Lamin.