fbpx
Gå till...
typsnitt

8 examensprojekt till – flyktingkrisen, maximalistiska mönster och ett typsnitt baserat på föreställningar om kön

Idag är det vernissage och sen kör vi Nature of Forsbergs hela helgen. Här hittar du all info du behöver. Om du fortfarande inte är övertygad kommer här sneak peeks på ytterligare 8 projekt, bl a ett medvetet typsnitt.

Amanda Edholm kombinerar allt hon älskar i sitt projekt @avtryckbyamanda – mönster, färger och inredning.  Hon skippar minimalismen helt och har tagit fram egna färgstarka mönster som reflekterar hennes personlighet. Amanda vill få fler att släppa sina rädslor och våga uttrycka sig själva med färg och form – more is more!. Kom och häng i hennes maximalistiska rum i helgen. Skapa ett eget mönster och bli en del av Amandas vision. 

För närvarande finns det ca 350 miljoner vapen i omlopp i USA. Alltså fler vapen än människor. Daniel Yousefi, Lamin Cassama och John Pettersson-Östlund ville försöka förstå hur det här är möjligt. De undersökte tillgången och såg att det är sjukt lätt att få tag i vapen i USA – så lätt att de fick reda på vilka objekt som skulle kräva mer jobb för att få tag i. I sitt gemensamma examensprojekt visar de upp dessa objekt och bjuder på en ordentlig tankeställare.

Här ser vi ett rollspel på svenska skapat av Niklas Wallén och Stefan Jansson. Äventyret äger rum på en mystisk ö som dyker upp från ingenstans. Nu gäller det att ta kontrollen över ön och utforska den. Vilka faror kan vara så destruktiva att hela ön måste gömmas? De fick möjlighet att skapa det här äventyret åt företaget RIOTMINDS, pitchade idén för sina klasskompisar och fick med sig hela fem studenter från GameArt!

Vi bär alla på omedvetna föreställningar om vad som är feminint och maskulint. Den mänskliga hjärnan stämplar människor, färger, ord, yrken, kläder och annat. Men varför? Och vad säger det om oss? För att få reda på det frågade grafisk design- och reklam-studenten Josefin Holmquist 124 personer vilka typsnitt de uppfattade som feminina, maskulina eller neutrala. Utifrån resultaten hon fick skapade hon ett eget typsnitt som var en mix av de tre faktorerna. Typsnittet ska ses som en observation, baserad på stereotyperna kring könsroller. 

Att få en brief, utveckla ett koncept, skapa en pitch, vinna pitchen och se konceptet bli verklighet. Så beskriver Fred Sandberg sin erfarenhet av två år på Forsbergs skola. Så när han med @natureofforsbergs vann tävlingen om årets koncept för examensutställningens helhet såg han det som sin plikt att ge det liv. Han har styrt evenemanget och sett till att allt har blivit gjort i tid. Affischer, sociala medier, sponsorer, inbjudningar, foto, sajt, katalog och mycket mer. Och det är hans examensprojekt!

Varje dag använder vi en mängd produkter som har en negativ inverkan på naturen. Kemikalierna de innehåller förstör haven, en droppe i taget. Tanken på att minska på kemiska ingredienser har funnits framför oss hela tiden, lösningen börjar med ett bär i Petra Attlings examensprojekt Framtiden är bär – hon har hittat naturliga produkter som kan ersätta de vi vanligtvis använder. Blåbär till håret, avokado och honung för att raka benen, kokosolja för att återfukta huden, tranbär som inpackning och lingon som ansiktsmask. Efter att ha testat själv märkte Petra att dessa naturliga resurser funkade lika bra och gav samma resultat som vanliga hudvårdsprodukter. Hennes mål är att med sitt examensprojekt inspirera fler att göra samma sak!

Graham Thompson har under våren praktiserat på Flarie, ett företag specialiserat på tävlingsinriktade mobilspel. Under sin tid där har han designat och släppt fem spel som redan har spelats av tusentals människor runtom i landet. I sitt examensprojekt visar han upp de här spelen eftersom han ser dem som en representation för allt han lärt sig under sina två år i Forsbergs Game-klass, både när det gäller gamedesign och programmering.

Copy-studenten Jonna Fyhr har under sina två år på Forsbergs dagskola sett att hon ofta ställs mellan sina egna moraliska värderingar och kommersiell vinning och att det senare alltid vinner. För i slutändan handlar det om kundens pengar, inte Jonnas värderingar – men det är hon som väljer vad som ska synas i det offentliga rummet. Hon har bestämt sig för att använda reklamens kraft för annat än bara cash. Hon vill använda sin makt som kreatör till att öka representationen i den reklam vi ser. Hon vill se homosexuella, svarta och tjocka personer på våra stortavlor. Hon vill se kvinnliga chefer, transpersoner i familjesituationer och män som gråter och håller varandra i handen. Flyktingkampen är en kort film om rätt och fel, män och kvinnor, flyktingkrisen och västvärldens brist på förståelse. Men framförallt handlar den om att kunna stå för det man skapar, och det är vad som känns viktigast för Jonna. Att använda sin plattform för bra grejer som kan göra världen en pytteliten aning bättre.