Gå till...

Tonalitet i kommunikation – så funkar det

Som skribent eller copywriter laborerar man med språket och lär sig att finjustera det beroende på vem man pratar med och vad man vill åstadkomma. Där är tonaliteten ett viktigt verktyg för att hitta rätt. 

I ditt sätt att prata har du ord du ofta använder och ord du aldrig skulle få för dig att använda. Människor i din omgivning känner till din vokabulär och skulle antagligen reagera om den plötsligt stack iväg åt något nytt håll. På samma sätt kan ett varumärke jobba med ett tonfall och språkbruk – tonalitet – för att nå rätt målgrupp och stärka varumärkets identitet. Genom en viss tonalitet i bilder och text förstärks varumärkets identitet. Är du poetisk eller rebellisk, akademisk eller supertydlig? 

Genom sin tonalitet har Delicato följt med in i vår tid och känns som ett härligt varumärke som kan driva med sig själva och samtiden.

Hur pratar varumärket?

För att hitta rätt tonalitet för ett visst varumärke är det viktigaste att känna din målgrupp. Vill du nå pensionärer undviker du antagligen ord som signalerar ungdom – och vice versa. Vill du nå någon som har stenkoll på bilar kan du inte själv vara amatör på området, utan måste sätta dig in i det lingo som kommer med bilvärlden. Detta för att du ska kunna prata om bilar på ett för mottagaren trovärdigt sätt. Man brukar säga att en copywriter blir lite expert på många vitt skilda områden. Ena dagen kanske du skriver en broschyr till seniorer, nästa dag säljer du bilar till män i 50-årsåldern och dagen därpå skriver du content till ett klädmärke som riktar sig till creddiga 20-åringar.

Förutom ordval – väljer du palla eller orka, trevligt eller amazing? – måste du också anpassa språket efter vad du för stunden vill prata om. När du vill att någon ska göra dig en tjänst i vardagen använder du antagligen ett lugnare tonläge än när du ska tillrättavisa någon. På samma sätt ska din text helt enkelt förmedla den känsla du vill frammana hos den som läser.

Skapa en persona som du pratar med

Det finns lika många metoder som det finns copywriters men ett effektivt sätt att hitta en tonalitet utan att krångla till det alltför mycket är att se en tydlig persona framför sig. Hitta på en person du pratar med, lär känna den personen, skriv en liten text om personens liv och intressen – då blir det betydligt lättare att sedan hitta ett flyt i språket.

Vem är den här personen? Hur pratar hen? Hur ser hen på ditt varumärke och hur uttrycker hen sig själv i skrift och talspråk? Din persona blir antagligen ganska stereotyp och överdriven, men gör det lättare för dig att pricka rätt.

Vissa företag jobbar med en tonalitetsmanual, så att fler än en person kan hitta samma tonalitet. Där kan man beskriva vilken identitet varumärket vill förmedla och exemplifiera med ord som är typiska eller helt fel för varumärket.

”Prata med kidsen som kidsen pratar med varandra”? Absolut, men se till att du lyckas med det du vill åstadkomma, annars blir det bara pinsamt och fel. Som här.

Tänk bara på balansen, så att det inte blir överdrivet åt det ena eller andra hållet. Här har någon kanske överdrivit sin vilja att prata med en yngre publik, resultatet blir en överdrivet ungdomlig jargong med slangord som blir helt malplacerade. Men å andra sidan – blir tonaliteten alltför subtil finns risken att den går din målgrupp förbi. 

Vill du lära dig mer? Vi har både kvällskurser och distanskurser i Copywriting!

  • Telefon