7 av de nya ettorna om sin första vecka på Forsbergs

Terminen är redan i full gång. Tidigare i veckan checkade vi av med ett gäng ettor hur det känns hittills och vad de vill jobba med sen.

Hej, du har gått din första vecka på Forsbergs. Hur känns det och vad ser du fram emot?

Johan (Game art): Det känns kul! Vi har gjort Escape rooms, vilket jag inte testat tidigare. Jag blev tvungen att gå ut ur mitt skal och utmana mitt sätt att tänka kring design. Jag ser fram emot praktiken och att lära mig mer än vad jag kan idag, som 3D och att bygga egna spelvärldar.

Amanda (Grafisk design och reklam), som tidigare har pluggat foto och jobbat som bildlärare, bl a: Det känns bra såhär en vecka in, men man blir ju trött, hjärnan går verkligen på högvarv. Det jag har lagt märke till att det är en väldigt härlig stämning mellan elever och lärare, och att det är en familjär stämning i huset. Det är som ett stort kollektiv där alla samsas och umgås över programgränserna. Jag ser fram emot att samla alla byggstenar som krävs för att bygga en stabil grund att stå på som kreatör. Praktiken kommer också att bli väldigt spännande!

Isabell (Copywriting), som tidigare har jobbat som grundskollärare i 16 år: Det känns roligt, spännande och utmanande. Vi har fått öva på koncept genom att försöka få förstagångsväljare att rösta. Jag ser fram emot vilka projekt vi får göra framöver och att lära mig mer om copy och reklam.

Christoffer (Game design): Det är jättekul att få träffa nya människor, gå utanför sin comfort zone och prova olika projekt. Jag ser fram emot att skapa olika typer av spel, alltifrån kortspel till mobilspel.

Bernadetta, som tyvärr inte kom med på bilden (Game art), tvåbarnsmamma som studerat skulptur vid Academy of Fine Arts i Krakow, Polen: Första veckan har inneburit massor av nya utmaningar. Jag har redan lärt mig mycket som jag kommer ha nytta av i framtiden!

En sneak peek på det koncept Viggo har gjort med sin klasskompis Frida under copyklassens första projekt – som gick ut på att få förstagångsväljare att rösta. Håll koll på vår instagram för mer info om det.

Viggo (Copywriting), som tidigare har jobbat med alltifrån telefonförsäljning till klubb och butikschef: Det har varit jättekul. Intensivt, roligt, allt! Jag ser fram emot att få samarbeta med de andra klasserna, att få göra projekt tillsammans och komplettera varandras kompetenser. Älskar research också, att få snöa in sig på ämnen.

Hanna (Grafisk design och reklam), som tidigare har studerat Design på Leksands folkhögskola och sedan Trä, form och Design på Nyckelviksskolan: Det känns bra, jag är taggad! Vi har redan hunnit med vårt första grupprojekt där vi har fått prova att tänka utifrån målgrupper, payoff, koncept och sen presentation! Jag gillar praktikkonceptet och ser fram emot det. Det är en tuff bransch och praktiken blir ett sätt att knyta kontakter. Jag gillar också gästlärare, att få ta del av nya perspektiv hela tiden.

Vad vill du jobba med i framtiden?

Johan: Concept artist men drömmen vore att jobba som Art director inom entertainment design. Det vore kul att jobba med ett stort projekt i stil med Game of Thrones och göra något som många kan se och njuta av.

Amanda: Jag har siktet inställt på att jobba som Art Director eller Creative Director.

Isabell: Jag vill gärna jobba med ren copy (reklamkampanjer osv) på en reklambyrå, liten eller stor vet jag inte än. Jag får testa mig fram och se vad jag trivs bäst med.

Christoffer: Jag vet inte än, det är därför jag är här! För att hitta rätt position och vilka styrkor jag har.

Bernadetta: Jag är konstnär, men det är svårt att försörja sig som det. Min förhoppning är att utbildningen kommer ge mig möjlighet att få utlopp för min konstnärliga sida, att få vara kreativ på jobbet! Antingen med game eller inom filmbranschen.

Viggo: Jag vet inte exakt, det roliga med det här är att det kan vara så blandat. Varje vecka eller månad kan se annorlunda ut. Jag älskar att skriva, vara kreativ och komma på koncept som vi har fått prova på nu.

Hanna: Svår fråga, men något inom reklambranschen åt AD-hållet. Framförallt vill jag ha ett jobb där jag inte gör samma sak varje dag utan får variera mig och vara kreativ! Det är därför jag har sökt hit till Forsbergs skola.