fbpx
Gå till...
influencers

La Linda: Influencers är den perfekta marknadsföringskanalen

Har du koll på vad influencers gör eller varför de är samtidens och framtidens främsta reklamkanal? Tidigare trodde man att bloggare bara ”skrev och la upp sina outfits”. Numera är samma personer innovativa entreprenörer och egna varumärken. Linda Hörnfeldt är digital entreprenör och grundare av branschorganisationen Influencers of Sweden. Vi tog oss ett influencer-snack med henne.

– I sociala medier-eran handlar varumärkesbyggande om att bygga relationer till människor istället för logotyper. Som ICA-Stig till exempel, en karaktär som människor har en relation till sedan länge men som också säljer mjölk och frukt åt ICA. Jag pratar mycket om hur man bygger ett värdebaserat varumärke och lär sig att kommunicera utifrån sina styrkor och sin personlighet för att bygga business.

Att bli framgångsrik som influencer

För att samla branschen och göra den mer professionell startade Linda organisationen Influencers of Sweden (tidigare Better Bloggers). Linda tror att det har bidragit till att synen på influencers har förändrats, och att fler har vågat satsa.

– Idag ser många det som en del av sitt företag, sedan kanske de har konsulttjänster eller föreläsningar vid sidan av. Influencers är så bra på att låta sina följare lära känna dem och vi vill köpa saker av någon vi litar på. Det är därför influencer marketing funkar, så länge man har koll på alla lagar och har en tydlig plan. Sådant kan organisationen hjälpa till med, säger hon.

Linda tror på en kombination av sociala kanaler som Instagram, och en egen plattform. Och att hitta en nisch för att nå igenom bruset. Oavsett om man är kreatör och vill ha fler frilansuppdrag eller matstylist.
– Det är bäst att kombinera samarbeten och annonser med en egen plattform där man kan jobba direkt mot målgruppen, oberoende av algoritmer. Och en nisch behöver inte vara en genre, det kan handla om en värdering man låter genomsyra sina kanaler till exempel.

När det gäller branschens framtid tror Linda att den kommer självsanera sig. De som är bra och gör ett bra jobb kommer bli större och tjäna mer pengar, medan övriga kommer försvinna. Hon tror också att influencers kommer bli bättre på att hitta fler inkomstben.
– Om man hittar annat att sälja till sina följare blir man inte lika beroende av annonsering. Man kanske kan skapa produkter, hålla kurser eller föreläsningar. Isabella Löwengrip har startat ett skönhetsmärke, vi har fotobloggare som håller i fotokurser och träningsinfluencers som också har en PT-verksamhet.

influencer

För att bli framgångsrik som influencer gäller det att ha en tydlig plan och ett syfte med sitt varumärke.

Att samarbeta med influencers

Hur ska man tänka om man som företag eller reklambyrå vill samarbeta med influencers? Nummer ett: Stirra dig inte blind på antalet följare. Termen mikroinfluencers har växt på sistone, då dessa ofta har en närmare relation till sina följare.

– En mikroinfluencer har inte lika många följare som de största. Men engagemang är mycket viktigare än antal följare. Mindre influencers har ofta tid att underhålla relationen och är de nischade blir målgruppen mer exakt för företag som samarbetar med dem.

Det är också viktigt att respektera kreatörens konstnärliga frihet och kommunikation med sina följare. Som företag kan det vara värt att lägga tid på research för att hitta rätt person och veta vem man samarbetar med. Att betala ordentligt och bete sig professionellt.

– Vill du köpa reklamplats av någon måste du be om en offert och ha en tydlig brief. Om du ska anlita en snickare eller copywriter mejlar du inte och säger att du kan skicka en flaska schampo som betalning. Därför bör du inte göra det till influencers heller. Sedan är det viktigt att våga gå bort från det produktdrivna och våga tänka värderingar, säger Linda.

Som marknadsföringskanal är influencers ett effektivt sätt att bygga varumärke och relation över tid. Det företag som samarbetar med influencers får ta del av en redan etablerad relation, som kan jämföras med en kompisrelation.

– En influencer är som en liten enmansbyrå som är expert på att skapa content för sina följare, vilket är en fantastisk tillgång för ett företag.

Linda har precis flyttat hem till Örnsköldsvik från Stockholm efter 17 år. Hon utvecklar sin första digitala utbildning, Social Brand Lab, där hon ska lära småföretagare hur man jobbar med sitt varumärke som en influencer. Hon har också gett ut boken ”Yrke: Influencer” och föreläser om influencer marketing för företag och småföretagare. Här är hennes blogg och här hittar du henne på Instagram.