Steffi Aluoch

Steffi Aluoch om att vara både illustratör och copywriter

Steffi Aluoch går andra året på vår heltidsutbildning i copywriting. Men hon är också illustratör och har nyligen illustrerat boken Revolution Poetry. Vi pratar med henne om att vara kreatör – i bred bemärkelse.

– Jag har aldrig riktigt funderat över samspelet mellan ord och bild inom mig, förrän jag började min utbildning. Jag kommer helt enkelt längre i min process som kreatör när jag själv kan sätta mina ord i ett illustrativt sammanhang har jag märkt. Eller tvärtom, sätta mina illustrationer i ord.

Varierande uttryckssätt

Idag frilansar Steffi Aluoch som illustratör och konstnär, samt driver en webbshop för sin konst, vid sidan av studierna. Hon har alltid intresserat sig för att skapa i bred bemärkelse och på många olika sätt.
– I högstadiet hade jag en huvudroll i en musikal, i gymnasiet gick jag singer-songwriter för att sedan byta till textildesign. Jag tror att det här med skapande är något som bor i mig och tid och plats är det som avgör vad det blir. Just nu är det storytelling och konstnärskap, säger hon.

Vad är det roligaste med att vara copywriter och illustratör, tycker du?

– Det roligaste med att vara copywriter är när man skriver något som är större än sammanhanget det är i. När man säger något riktigt, som man står för. Det roligaste med att vara illustratör är att man aldrig riktigt är begränsad även när det är begränsat. Ens uttryck skiner alltid igenom oavsett.

Revolution Poetry och framtiden

Steffi är aktuell med att ha illustrerat halva Revolution Poetry, en diktsamling med berättelser från röster som sällan får höras inom poesi. I boken är allas röster och berättande en självklarhet.
– Mitt uppdrag som illustratör var att skapa realistiska och samtidigt futuristiska porträtt av poeterna i boken. Det var otroligt roligt och fantastiskt svårt men det blev en bok ändå. Det var en utmaning då jag inte illustrerat på det sättet tidigare.

Efter att ha gått ut skolan i vår planerar Steffi att börja med att frilansa och jobba projektbaserat, för att känna på olika arbetsplatser och sätt att jobba.
– Jag tänker att det kanske ger mig en idé om vilken typ av arbetsplats jag vill vara på och vilka typer av kollegor jag behöver för att bli mitt bästa jag. Sen om någon anställer mig imorgon så tackar jag nog inte nej till det heller.

Här är Steffi Aluochs hemsida. Här och här kan du följa henne på Instagram!