Hanna Wiklund om att vara AD: ”Tänker ibland att det håller en ung”

Hanna Viklund gick en kvällskurs hos oss i Grafisk design och reklam. Därefter gick hon dagskolan och idag jobbar hon som AD på Split Stockholm, som grundades av tidigare Forsbergs-studenter. Vi pratade lite med henne!

– Det har gått bra efter att jag gick ut Forsbergs 2015. Efter studierna praktiserade jag en kort stund på Bold Stockholm, innan jag började på Split Stockholm. När jag började var vi inte så många och jobbade i en liten källare på Karlaplan, säger Hanna.

Hon berättar att det första projektet de gjorde tillsammans var en reklamfilm för KLM som gick över förväntan och visades internationellt. Sedan dess har det rullat på och idag sitter byrån i en ny vindsvåning på Götgatan.

Här är en grafisk identitet som Hanna precis blivit klar med.

Att aldrig riktigt känna sig klar

Om sitt yrke säger Hanna att det roligaste är mångsidigheten. Att man aldrig riktigt känner sig klar – ett faktum som är både spännande och fruktansvärt, menar hon.

– Jag tänker ibland att det kanske håller en ung, det där med att hela tiden försöka hålla sig uppdaterad, inte falla in i gamla formspråk, lära sig nytt, skapa nytt och utmana sig själv. Det kan bli jobbigt och vissa dagar vill man bara checka ut, men det är också det som gör hela grejen kul!

Hanna nämner KLM som ett projekt hon är extra stolt över. Där hade arbetsgruppen två dagar på sig att komma på ett koncept för en reklamfilm baserad på företagets historia. Här är resultatet.

– Florian var producent och jag AD. Sen har jag nyligen blivit klar med ett identitetsjobb för ett företag som heter Aditro. De säljer stora HR-lösningar för företag som Scania och Ikea.

Här är en skärmdump från reklamfilmen för KLM.

Många tidigare Forsbergs-studenter

Split grundades av Flo Dezfoulian och Sam Malmaci. Sam kom från musikbranschen och Florian kom från designvärlden och Forsbergs. Namnet Split uppkom när de började samarbeta. Det handlade bland annat om skivomslag, hemsidor och musikvideos. När Hanna började anslöt sig också Ruein Golshan som VD, så nu är det tre delägare.

– Idag är vi fyra från Forsbergs, med olika arbetsuppgifter. Det är jag och Yong-Namm Lee som jobbar med design och art direction. Jonna Fyhr är copy och Florian har hand om produktionerna och filmdelen. Vi har nu kunder som New Balance och Actic. Tidigare har ytterligare några från Forsbergs jobbat här, berättar Hanna.

PS. Visst följer du skolan i sociala medier? Här och här.