JULMARKNAD MED POLARISERING I FOKUS
Sverige har gått från landet lagom till en plats där polarisering breder ut sig allt mer. Dagens åsikter tenderar att vara extrema åt ena eller andra hållet, med få personer i mittfåran. För att illustrera detta håller Forsbergs skola en julmarknad som erbjuder produkter och tjänster vars syfte är att visa en av två åsikter: antingen att julen är det bästa som finns, eller att den är det värsta.
Forsbergs skola, som ligger i vackert läge med utsikt över Skinnarviksparken och Riddarfjärden, är en av landets mest ansedda reklamskolor. Förstaårseeleverna på de tvååriga utbildningarna till copywriter och grafisk designer har som tradition att varje år hålla julmarknad på skolan. I enlighet med skolans kreativa anda erbjuder varje julmarknad – utöver det sedvanliga fikat med glögg, lussekatter och pepparkakor – produkter och tjänster som eleverna själva hittat på, som de själva står och säljer, och som varje år följer ett unikt tema.
I år är temat samhällets ökade polarisering – hur folk mer och mer tenderar att ha starka åsikter om saker och ting, till skillnad från hur det förr var vanligare att åsikterna höll sig någonstans i mitten. Detta kommer visas genom att varje elev får välja ett av två underteman som dennes produkt eller tjänst ska handla om: antingen att julen är underbar, eller att den är fruktansvärd.
Julmarknaden är öppen för allmänheten. Tidpunkten är kl 11-17 lör-sön den 7-8 december
och platsen är inne på skolan, på Skinnarviksringen 6 på Södermalm.
Vinstpengarna från marknadens café kommer oavkortat gå till Bris.