Pellestipendiet

Pelle Lindberg, en av skolans två grundare och hyllad lärare och pedagog, lämnade oss hastigt våren 2006.

För att hedra Pelles minne är en fond bildad som varje år kommer att dela ut ett stipendium. En penninggåva på 8000:- går till en avgångselev på Forsbergs Skola för att uppmuntra konstnärlighet, humor och kreativitet i Pelles anda. Bidrag till fonden lämnas på kontonr: SEB 5215-3017858.

Vinnare 2021:

Årets Pelle Lindberg stipendiat går till två elever, nämligen Sara Gunnare och Niklas Jung Backman:

Sara Gunnare har med lekfull och konstnärlig blick skapat historier som med sin innerlighet hyllar traditionella skapandeprocesser med helt nya uttryck.

Niklas Jung Backman har med humor, nyfikenhet och lekfullhet låtit ett sinne möta ett annat i en oväntad och experimentella anda.

Ett stort grattis till Sara och Niklas!

Vinnare 2020:

Årets Pelle Lindberg stipendiat har med en lekfullhet och konstnärlig uppkäftighet visat att det går att få sin röst hörd på helt nya sätt. Med en pricksäker humor och berättarglädje får vi följa med på en upptäcktsfärd med sanningar och motsatser.  Den kommersiella och vedertagna makten ifrågasätts med en strålande retorik och vi både häpnar och skrattar. Här finns galenskap, kreativitet och kärlek. Vi uppskattar det nyskapande, experimentella och rebelliska i examensarbetet ”Hard to read”.

Grattis Nicolas!

Vinnare 2019:
Projekt Färska Päron – en app som ska hjälpa nyblivna pappor att hitta nya vänner. Erik Sederowsky

Erik fick stipendiet med följande motivering: ”Årets stipendium går till ett examensprojekt som riktar in sig till en helt ny målgrupp som kan upptäcka fördelarna av att ta vara på den speciella tiden och upplevelsen av att vara pappa. Leve jämställdheten och grattis Erik!”

Vinnare 2018:
Projekt OCH Dyslexi av Fanny Laubscher och Sara Ahlström.

”…ett examensprojekt som med sin konstnärliga galenskap och visuella känslighet visar omvärlden hur det verkligen känns.”

Vinnare 2017:
Boostie av Jennifer Andrén och Alice Isakson.IMG_20170524_200549

Vinnare 2016:
Art by Space av Ivo Lundin Hatje & Hannes Tomani

Vinnare 2015:
Tweeting Fishes av Amanda Frykberg & Ints Ivanovskis

Vinnare 2014:
Poetry Pong av Figge Wasberger & Linus Blom

Vinnare 2013:
Beat Match av David Rinman

Vinnare 2012:
Knappen av Sophia Danforth.

Vinnare 2011:
Projekt Ikea av avgående copyklassen.

Vinnare 2010:
Wipebook av William Törnqvist.

Vinnare 2009:
Information Overload av Petter Nilsson och Daniel Hilding.

Vinnare 2008:
Tryckcykeln av Johan Undén och Calle Enström.

Vinnare 2007:
Projektet Idèbrottning av Anders Gröndal.