FAQ / VANLIGA FRÅGOR

Hur lätt är det att få jobb efter utbildningen?

En väldigt hög andel av våra heltidsstudenter har arbete i branschen inom ett år efter examen. På heltidsutbildningarna ingår det 20 – 40  veckors yrkespraktik beroende på vilket program du går. Praktiken/LIAn ger dig en väldigt god kontakt och start på det fortsatta arbetslivet.

Måste man ha en bärbar dator när man börjar?

Ja, på heltidsutbildningarna och vissa övriga kurser där detta anges i kurskraven.

Måste man kunna alla program

innan man börjar?

På heltidsutbildningarna krävs en grundläggande datorvana. Där ingår även mer ingående utbildning i olika program. De flesta kortare kurserna kräver inte att man löser uppgifterna med hjälp av en dator.

Kan man avbryta utbildningen

och gå klart den senare?

Ja, det är möjligt vid speciella omständigheter, sjukdom och dyl. Då kan man göra ett uppehåll och komma tillbaka.

Kan skolan hjälpa till med studentbostad?

Vi hjälper gärna till att tipsa om hyresförmedlingar och dylikt. Skolan tillhandahåller dock ej några bostäder.

Har studenterna tillgång till lokalen även på kvällar och helger?

Ja, våra heltidselever har egna nycklar och har, bortsett längre lov, tillgång till skolans lokaler dygnet runt.

Hur fungerar studieavgift, kan man finansiera den avgiften med CSN?

Ja, man kan få ett merkostnadslån för 2-åriga utbildningar som finansierar hela avgiften. Kolla EKONOMISKA VILLKOR.