skribent

”Din text” – boken för dig som vill bli en bättre skribent

Vill du bli en bättre skribent? Copylegenden Lars Falk har sammanfattat sina bästa insikter och tips i boken ”Din text”, på ett tillgängligt sätt.

”Tänk inte så mycket på hur du skriver som på vad läsaren ska få ut av det.”

Så skrev reklamlegenden Bill Bernbach en gång. Nu repeterar en annan reklamlegend samma citat – copywritern Lars Falk. Nyligen hade vi finbesök av honom i skolan. För att fira släppet av sin nya bok höll han en inspirerande föreläsning om kampanjer han gjort genom tiderna och hur de kom till.

Lars Falks bok ”Din text” är full av tips för den som vill bli en bättre skribent.

För dig som vill ta del av hans mastermind kan vi rekommendera den aktuella boken, ”Din text”. Den är pedagogiskt uppbyggd i lättlästa kapitel och därefter får du som läsare möjlighet att själv öva på det han nyss gått igenom. Här är ett smakprovscitat:

”Som copywriter lånar man ut av sina egna drag när man tecknar bilden av uppdragsgivaren. Man till och med lägger ord i företagets mun. Texten blir mer äkta personlig om jag skriver den åt honom än om han skriver den själv på sitt kryckiga vis, försvarade jag mig med när en journalist hörde av sig. Man skulle också kunna uttrycka det som att copywritern blir musikern som tolkar företagets partitur. Musikern är personlig. Ingen spelar samma stycke exakt som någon annan. Alla tolkar, sätter sin prägel, hämtar ur sig själv och sin egen konstnärliga brunn. Ett partitur eller en kommunikationsplan är bara ett papper med tryckta tecken. Först när tecknen tolkas får de liv. Och börjar berätta.”

Mejla info@forsbergsskola.se om du vill köpa boken.