fbpx
Gå till...

Forsbergs utvalt till NASA:s månlandningsprogram

I konkurrens med europeiska designskolor utvaldes dessa Forsbergares tävlingsbidrag att pryda det första bemannade månlandningsprogrammet, Artemis 3, sedan Apollo 17 senast gjorde en visit 1972:

Ziba Artystone (Copywriting 2022)
Filip Fernström (Grafisk Design & Reklam 2022)
Måns Rydh (Grafisk Design & Reklam 2022)
Edvard Norman (Grafisk Design & Reklam 2022)

Stort grattis! To the Moon!

Läs en längre intervju med studenterna här.

Intervju med Attila Kiraly och Ellen Giertta om arbetsprover.

Vad är syftet med arbetsprover?

Ellen: Visa hur man tar sig an en brief – alltså en uppgift – och hur man sedan löser problemet.

Attila: Arbetsprover är diverse uppgifter som ingår i en kreatörsportfolio och syftet med en portfolio är att den visar ens kreativa styrka, förmåga och talang. Det är med portfolion en kreatör söker och får jobb på. Ju bättre/starkare idéer portfolion innehåller, desto större chans till uppdrag/jobb men också att jobba på de absolut bästa byråerna.

 

Vad är det viktigaste att tänka på när man ska börja med sina arbetsprover?

Ellen: Låt det ta tid. Läs igenom uppgiften. Var kreativ. Tänk utanför lådan. Tolka uppgiften och visa ditt personliga uttryck, inte vad du tror att vi vill se.

Attila: Läs igenom briefen och förstå den. Var kritisk om och när det behövs mot briefen och om det behövs, prata med den som skrivit briefen, det är ändå den som bildar underlag till de idéer en kreatör ska komma på. Gör research om varan, produkten eller tjänsten det handlar om – ju mer du vet, desto fler möjligheter till idéer som sinsemellan är olika varandra men alla kommer ur en och samma brief. Det heter att idén ska födas ur en sanning om varan, produkten eller tjänsten. Dvs inte idéa om nåt som inte är sant om varan/produkten/tjänsten.

Själva idé-processen handlar mycket om att “sikta mot stjärnorna”, dvs att sikta högt med en idé som tar för sig, är originell, okonventionell, som klättrar högt på den kreativa stegen. Kom med en idé som inte är gjord innan helt enkelt. Utgå ifrån vad DU gillar och inte vad man tror målgruppen eller kund skulle gilla. Ha kul med briefen. Ha jäkligt kul, det är ju ändå idéer vi pratar om som ska födas fram.

Är det skillnad på hur man ska tänka kring arbetsprover till studier och till arbete?

Ellen: Nej, något man alltid ska tänka på är att man ska kunna motivera och förklara varför man har gjort som man har gjort.  När det gäller prover till en utbildning behöver arbetsprovet inte vara perfekt, du söker till utbildningen för att lära dig.

Attila: Nej. En bra idé är en bra idé oavsett syftet (studier eller söka jobb). Det heter IDÉN ÄR KUNG.

Oavsett hur enkel idén ibland kan tänkas vara och upplevas, ska kreatörer alltid kunna motivera sin idé om varför man kommit fram till just den idén.

Däremot behöver inte arbetsprover till tex 2-åriga GDR-utbildningen vara världsbäst; tanken är att personen ska utvecklas under dessa 2 år, att ens kreativa universum expanderas och efter skolan ska slå världen med häpnad med sina fantastiska idéer.

Hur tänker man vid en bedömning av arbetsprover?

Ellen:

Vi tittar först på arbetsproverna utan att ha bakgrund om den som söker. Vi vill kunna se en helhet och att den studerande ska ha en grund för att kunna tillgodogöra sig innehållet i utbildningen.

Attila: Dels hur kreativ, originell idén är (hur högt på kreativa stegen klättrar den), dels också som ena halvan av bedömningen, där den andra halvan är intervjun. Båda halvorna har ett syfte och relevans vid bedömningen av den som skickat in en ansökan och sen arbetsprover. Så arbetsproverna behöver inte per automatik vara världsbäst.

Har ni några tips om man fastnar i processen?

Ellen: Hämta inspiration och sänk kraven. Det ska vara roligt!

Attila: Gör något annat. Vadsomhelst så länge du tycker det är kul, spännande, intressant osv osv. Stirra sig blind kommer inte hjälpa och tvinga hjärnan till fantastiska idéer kommer inte heller på beställning. Så ”våga” gå ifrån för att göra något annat som hjärnan kan fokusera på och samtidigt ha roligt; spela tv-spel, umgås med kompisar, gå på gym, umgås med sin partner, listan kan göras lång.

 

YOUNG ONES STUDENT AWARDS

Tre av våra talangfulla studenter har vunnit brons i tävlingen Young ones student awards. Vi är otroligt stolta och glada!  Här kommer deras beskrivning av sitt projekt:

”Listening to music is a part of our everyday life. But the one thing that sets us apart is:
how do we listen? And it could actually be summed up quite easily in two categories: message or melody.

Spotify is the number one music service in the world, and with audiobooks about to be introduced, we want to use this strength.
The hardest thing about audiobooks is not when or where to listen; it’s what to listen to.
With so many choices, we are quick to go for recommendations, giving us books that we are not really interested in.

So we created ”Into Listening”. A new in-app feature that enables our users to find books that are equivalent to the music they are listening to.
Every song out there contains either meaning or feelings, or maybe both – and so do books. So we based this feature on the two ways of listening: message and melody.
Suggesting books that match the feelings you already get with music – and allowing every Spotify user to take them even further.
And also showcasing how Spotify is into all types of listening.”

ART DIRECTOR

Evelina Larsson

COPYWRITER

Elliot Tainton Lindqvist
Robin Westerback

COLLEGE / UNIVERSITY

Forsbergs Skola / Stockholm

Intervju med Ellen Kingfors, copy student på Forsbergs skola.

Varför sökte du till just Copylinjen på Forsbergs?

Jag har alltid tyckt om att skriva och har även på senare år intresserat mig för ”ordens kraft”. Jag tänkte att jag skulle bli författare, men sen har jag insett att jag är för social för det och dessutom gillar problemlösning, då kändes copywriter som något som skulle passa mig bra.

Vad inspirerar dig?

Oj, allt möjligt. Men om jag känner mig oinspirerad så tycker jag att det hjälper att få nya intryck, oavsett om det innebär miljöombyte, en ny serie eller en podd jag aldrig lyssnat på förut.

Vad ska man tänka på när man gör arbetsprover? 

Ta hjälp! Speciellt om man känner folk i branschen. Det kan kännas läskigt och blottande men det är värt det och kommer hjälpa dig utforma ett bättre arbetsprov.

Vad har varit det bästa med att gå på skolan?

Att lära känna Fanny och Alhagi.

Känner du att du fått bra verktyg att ta med dig ut i arbetslivet? 

Ja! Jag känner mig inte särskilt nervös över att börja jobba eftersom jag vet på ett ungefär hur det fungerar på en reklambyrå och vad som förväntas av mig. Dessutom har Mikael Rosén också gett mig lite extra skinn på näsan, vilket underlättar.

Hur ser dina framtidsplaner ut?

Jag har fått ett jobb som copywriter på Tillsammans och börjar där den 13e juni! Superkul!

För vem passar Forsbergs skola?

Jag skulle säga att Forsbergs passar bäst för en person som har erfarenhet (av jobb eller annan utbildning) sedan innan och inte kommer direkt från gymnasiet. Anledningen till det är att det krävs mycket eget ansvar för dig själv och din utbildning, och för att ta det ansvaret måste du vara relativt säker på vart du vill,  vad du förväntar dig och hur skolan skulle kunna möta de förväntningarna.

Vilket är ditt bästa minne från din studietid?

Jättesvårt att säga. Men vårt vernissage på WAY-gallery var väldigt kul. Vi styrde (om jag får säga det själv) en riktigt grym utställning och hade dessutom väldigt kul efter.

Skulle du rekommendera Forsbergs till andra?

Ja, så länge Giertta är kvar 😉

Länk till Ellens portfolio:

Ellen Kingfors

Munken

Hösten 2021 vann vi uppdraget, som första svenska skola, att ta fram designen för Munken Agenda 2023. Munkedals bruk grundades år 1871 och är ett av världens mest miljövänliga pappersbruk och producent av finpapper. Vi är därför stolta över att tagit oss an detta uppdrag och våra förstaårsstudenter har, under handledning av Marcus Gärde, tagit fram enastående förslag för 2023 års upplaga. Stort tack till Munken för förtroendet och för ett fantastiskt samarbete så här långt!