examensutställning

Forsbergs examensutställning vill hylla skolans naturliga omgivning

Dags för examensutställning! Den 18-20 maj slår Forsbergs avgångselever upp portarna till inte bara en, utan hela två utställningar. Detta år kretsar temat kring natur – i ordets alla bemärkelser.

Årets examensutställning, Nature of Forsbergs, är elevernas sätt att hylla de föremål som omgett dem under deras två år – och som i sin tur format inställningen de har idag.

– Vi lärde oss tidigt att det enda sättet att skapa bra kommunikation är genom att nöta. Det finns inget magiskt recept eller program stämplat Adobe som kommer att göra det åt en. Forsbergs natur är att vi jobbar hårt för att nå resultat. Vilket självklart är charmen med hela konceptet, säger Fred Sandberg som är projektledare för utställningen.

Eleverna har valt att ta ut svängarna för att tolka temat och bland projekten kommer allt ifrån konsumtionskritik till designparalys att vara representerat. Nytt för i år är såväl lokalerna, samt beslutet att presentera utställningen på två platser – Rosendals Trädgård på Djurgården, samt Konstnärshuset på Östermalm.

– Vi ville ge våra elever chansen att visa upp sina projekt på så många platser som möjligt. Dessutom är den här typen av examensutställning lite ovanlig, vilket gör det hela mer spännande, säger Alex Pacheco, studierektor på Forsbergs.

The Nature of Forsbergs tar plats på Rosendals Trädgård mellan 18–20 maj, och Konstnärshuset mellan 19–20 maj. Här är projektets hemsida.

Följ Forsbergs skola på instagram och facebook så missar du inget inför utställningen!