8 examensprojekt – i helgen är det dags för utställning

Vi fortsätter att presentera våra studenters examensprojekt inför årets utställning Nature of Forsbergs som äger rum på Konstnärshuset och Rosendals trädgård fredag-söndag, här är Facebook-eventet.

Hyper Reality är ett tillstånd där verklighet och teknologi sömlöst blandas och skillnaden däremellan blir oklar. Vi ser det redan hända i och med smartphones och riktad marknadsföring i sociala medier. Johan Bäckman och Tobias Kingstedt funderar över reklammakarens roll i det här. Vilka moraliska ansvar har kreatören när reklam hittar nya uttryck som är svårare för mottagaren att undvika? I sitt examensprojekt vill de skapa en påminnelse till sig själva och resten av samhället om de moraliska aspekterna av reklam i en alltmer uppkopplad värld.

Som en konsekvens av #metoo, där tusentals kvinnor berättade om sina erfarenheter av sexuella trakasserier och övergrepp, skapades nya ord och uttryck. I Svenska akademiens nya ordlista samlar och definierar copywriter-studenten Sofie Svensson de nya orden och uttrycken på ett samtida sätt. Samhällskritiskt och viktigt, kille och avsmak snarare än snille och smak.

Jakob Eklund har under sina år på Forsbergs utvecklat en besatthet av typsnitt och typografi. Han har blivit förälskad i den långsamma och krävande processen, enkelheten i formerna och hur en detalj kan kommunicera så mycket beroende på hur den placeras. Som examensprojekt har han därför skapat typsnitt som han kommer visa upp i en designstudio på plats.

Anny Sandberg har gjort ett utsnitt ur ett föreställande spel för barn. Spelaren tar kontroll över tre karaktärer för att lösa pussel utifrån sina personliga förmågor. Annys examensprojekt visar en bana och de tre karaktärsprofilerna, för att ge besökaren en bild av spelvärlden hon har skapat.

Irene Rodriguez har gjort en illustration som är tänkt som bokomslag till en äventyrsbok med fokus på rollspel. Utmaningen låg i att göra den så levande och intressant som möjligt och här ser ni resultatet! ??

Copystudenten Afshin Zali beskriver sitt projekt som att naturen är en fristad för så många men det finns människor som drar sig tillbaka av andra anledningar – anledningar som kan säga oss mycket.

Donald Trump har sagt att USA:s förhållande till Ryssland nu är värre än någonsin, inklusive kalla kriget. Medan domedagsklockan närmar sig en global katastrof utforskar Hannes König Winqvist i sitt examensprojekt hur man kan använda sig av naturen i överlevnadssyfte – om stormarna eller krigen kommer till Stockholm, vilket vi så klart hoppas slippa. ?? Är ni apokalyptiskt lagda?

Noemi Caro älskar det sköna och enkla i en vattendroppe som har landat på ett löv. Därför har hon gjort ett försök att frysa det ögonblicket i en vas. Hon har inspirerats av tropiska växter eftersom det påminner om hennes ursprung och hoppas att besökarna ska känna samma lugn som hon gör när de ser vasen.