Wow – silver till Daniel Yousefi och Lamin Elias Cassama i The Young Ones!

Just nu befinner sig våra studenter Daniel Yousefi och Lamin Elias Cassama i New York, eftersom de nominerats i den prestigefyllda reklamtävlingen The Young Ones. Igår var det dags för prisutdelning – och de kammade hem silver! Vi har pratat med dem om uppdraget och hur de valde att lösa det.

Hej och stort grattis till silver i The Young Ones! Vad är det här för tävling?

– Hola! Tack så mycket. One Show är en årlig reklamtävling som äger rum i New York varje år. Toppbyråer från hela världen deltar. One Show anordnar även The Young Ones, som alltså är motsvarigheten för studenter. I år var det över 400 bidrag bara bland det första urvalet finalister. Client Pitch är en annan tävling som One Show anordnar, och går ut på att man ska pitcha sin idé för en panel med jurymedlemmar.

Hur såg uppdraget ut?

– I USA pågår just nu det många kallar för en ”osynlig epidemi”. Kort sagt så missbrukar många amerikaner smärtstillande som innehåller opioider och blir på sikt heroinberoende, eller dör. Över 64.000 amerikaner dog bara 2016 – en siffra som stadigt ökat. Briefen gick ut på att uppmärksamma problemet och erbjuda en lösning utan att stigmatisera de personer som hamnat i missbruk, eller ligger i riskzonen.

Hur löste ni briefen?

– Vi började arbeta alldeles för sent – trots att man har runt sex månader så var det inte förrän en vecka innan deadline som vi faktiskt satte oss och började jobba. Och då var det egentligen bara att stänga alla filter och köra stenhårt på en lösning som kändes rätt i magen. Vi utgick från en av de arenor där missbruket är som värst: sportvärlden. Många atleter tänjer gränserna för vad de klarar av och då är smärtstillande ett sätt för dem att hantera skador. Därifrån föll allting naturligt på plats. Vi valde att lansera ett samarbete mellan Nike och The National Institute on Drug Abuse, och lanserade en kollektion med målet att uppmärksamma allmänheten om opioidkrisen. Varje plagg är döpt efter en viss drog (exempelvis Oxycodone hoodie) men istället för information om plagget får man istället information kring drogens effekt på samhället.

En fågel viskade i mitt öra att ni är tävlingsproffs. Berätta mer!

– Haha, proffs är att ta i, men visst stämmer det att vi har gjort en del tävlingar det här året. Vi hittade verkligen varandra under arbetet med Young Ones och var hungriga efter att få göra mer. Det var egentligen grundat i både en vilja att vinna, men samtidigt också att få något man kan vara stolt över i portfolion. Och så har vi jävligt roligt tillsammans.

Har ni några tips till andra tävlingssugna reklamstudenter?

– Bara gör det. Tänk inte på att vinna, men sätt ribban högt. Kolla in andra bidrag som vunnit tävlingar tidigare år. Fundera på vad som gör dem bra, vilka punkter ni resonerar med och varför ni resonerar med dem. Gör något personligt, men tänk på att släppa egot. Knåda alltid fram det som är bäst för idén. Och för guds skull – hitta någon som du verkligen kan jobba med. Ibland är den bästa av vänner inte den ideala arbetspartnern. Och – om ni ger er in i det, så gör det helhjärtat. Det kommer krävas m å n g a sena nätter, mycket is i magen, och ni kommer vara tvungna att lära er saker som ni verkligen inte har ork med. Rent allmänt så är det andra året på skolan inte en barnlek, och att sitta kvar till ett på morgonen i flera veckor är inte alltid det man helst av allt vill göra i världen. Men så länge man försöker hålla humöret uppe, försöker ha kul, och försöker tänka på hur fint det kommer bli i mappen så är det värt det.

Ni är i New York, vad mer ska ni göra där och var kan man följa er?

– Just nu sitter vi i ett trångt kök i Chinatown och suktar efter att få gå ut i solen, medan vi febrilt jobbar med att få till vår mapp för att kunna gå på möten hos lite olika byråer. Utöver det: pizza, kinamat, öl, kanske göra lite töntiga turistiga grejor. Sedan egentligen bara njuta. Vi kommer att lägga upp lite på Forsbergs skolas instagram stories om hur vi har det, kolla här!