Sommarens spelprojekt: Under vatten, äventyrspussel och en flickas liv

Våra gamestudenter har under sommaren gjort helt fantastiska spelprojekt i tre olika grupper. I uppgiften ingick att tänka business – att det de skapade skulle kunna gå att driva på heltid som ett företag. Resultaten imponerar verkligen.

Underwater Asset pack

För att fylla ett hål på marknaden valde tre Game Art-studenter att samarbeta för att skapa ett paket för Unity med fokus på undervattenstema. De vill uppmuntra fler speldesigners och programmerare att ta sig an den fruktade undervattensnivån. Johanna Roos berättar mer:
– Jag, Louise och Caroline ville samarbeta trots att vi är artister och inte designers. Det här gör att vi inte kan skapa ett fulländat spel, så vi valde att göra art till något. Vi gjorde research på vad som fattades på Unity asset store och vad som gick att genomföra på den begränsade tid vi hade. Det är känt i spelvärlden att få spel gör undervattensnivåer bra, så vi ville prova. Många verkade pepp på att det var tre tjejer som gjorde spelgrejer, säger hon.

Äventyrsspelet Windtale

Wintale är ett imponerande äventyrspusselspel, där du tar kontroll över tre olika element – vatten, eld och jord. Elementen förvaras i dina mystiska handskar och ska användas kreativt för att upptäcka ön du befinner dig på. Här kan du läsa mer och provspela!

Amorette

Amorette är ett visual novel-spel med inslag av peka och klicka för att låta spelaren utforska världen och ta reda på mer av historien. Du spelar rollen av en liten flicka som växer upp under skakiga förhållanden.

– Du sitter dig in i hennes liv från att hon är 10 år tills hon blir vuxen. Varje episod i spelet fokuserar på en viktig punkt i hennes liv och hur hon hanterar det. Du kan välja att vara involverad med vänner och familj, eller att vara exkluderad och rebellisk. Dina val påverkar Amorettes liv och psyke, vilket i sin tur påverkar hennes välmående. Det säger Fadi Botoros, en av skaparna bakom spelet. Spelet kommer att laddas upp för allmänheten den 7 september så håll utkik!