politisk copy

Politisk copy – när tydligheten blir viktigare än någonsin

Copyklasserna körde igång terminen genom varsitt valprojekt. Hur får man fler förstagångsväljare att rösta och hur blir valaffischerna bättre? Politisk copy kräver extra mycket tydlighet – ett perfekt tillfälle för blivande copys att vässa sina skills.

Copy 1 fick bli varma i kläderna och lära känna begrepp som koncept, språklig tonalitet och målgrupp. Genom att välja en specifik målgrupp och uppfinna ett koncept var målet att få fler förstagångsväljare att rösta. Hur gör man politiken angelägen för en förstagångsväljare? Hur gör man den mer tillgänglig?

politisk copy

Dejana och Josefine valde målgruppen förstagångsväljare i mellanstora svenska städer med invandrarbakgrund. De skapade konceptet SPELAR ROLL, ett instagram-konto för och av målgruppen där humor blandas med allvar och innehållet styrs av följarna. Tanken var att jobba inkluderande och kombinera sitt content med fysiska träffar runtom i landet. Kontot skulle spridas genom att jobba med influencers, lite som Pantamerahumor gör. och att sprida kontot genom att jobba med utvalda influencers, lite som Pantamera humor gör. Att Josefine sen tidigare är formgivare var ett ess i rockärmen.

politisk copy

Viggo och Frida valde att rikta in sig på förstagångsväljare i Haparanda och tog fasta på att många där är tvåspråkiga, i och med närheten till finska gränsen. Och lyfta fram möjligheten att påverka lokalt i och med val till landsting och kommun. Humor och igenkänning var viktiga inslag i deras koncept. Yksi Maa betyder ett land på finska, och valdes för att visa att det är ok att känna sig både svensk och finsk.

Copy 2 fick i uppgift av Embla att ge sig ut och titta närmare på valaffischerna som tapetserade typ varannan centimeter av stan. Därefter skulle de försöka förbättra och förtydliga partiernas politiska copy. Här är några av resultaten. Ändå bättre än originalen, right?

Japp, det var allt. Ändå sjukt bra jobbat för första veckan i skolan?