Välkommen på Strindberg-vernissage 20 september!

Våra studenter i Grafisk design och reklam-tvåan har tolkat den berömda novellen Ett halvt ark papper av August Strindberg. Nu ställs resultaten ut på Strindbergsmuseet med vernissage nu på torsdag den 20 september kl. 16.

Den 600 ord långa novellen av Strindberg handlar om att det sista flyttlasset har gått och den unga mannen ska lämna lägenheten för gott. I tamburen får han syn på ett halvt ark papper fastspikat bredvid telefonen. Ett papper fullskrivet med olika namn och nummer som ger honom en blixtvisit längsmed minnenas allé.

Här är Helena Lindströms gestaltning, som hon beskriver såhär: ”Livet – lika skört som en nyplockad ros. Lika vackert som de blodröda kronbladen. Förmultningen är ofrånkomlig. Förgängligheten är ständig.”

Våra studenter har fått tolka texten och bara fått använda ett ark Lessebo Bikupan på vilket novellen har skrivits ut. Strindberg föredrog själv det här pappret och eleverna har fått klippa, falsa, binda samman eller limma sina gestaltningar av novellen.

Här är sneak peeks på några av studentprojekten, av Lena Öberg, Josefine Österman och Josef Lane. Vi har lagt upp några filmer och berättat mer om dem på Instagram!

Vernissagen äger rum nu på torsdag 20 september från kl. 16 och den som vill är varmt välkommen! Därefter går utställningen att se på Strindbergsmuseet t om november. Fortfarande inte övertygad? Vi har lagt upp filmer av några verk på vår Instagram, kolla här!