fbpx
Gå till...
adhd

Framgångsdiagnosen – ett kreativt projekt om AD(H)D

Briefen var att försöka få medial uppmärksamhet på något sätt. ”Gör vad ni vill, hur ni vill”. Julia i Copy 2 och Cornelia i Grafisk design och reklam 2 valde att skapa Framgångsdiagnosen – ett projekt om ADHD utifrån ett nytt perspektiv.

Såhär beskriver Julia och Cornelia Framgångsdiagnosen:

“Det är inte många som förstår hur det är att leva med ADHD/ADD – för diagnosen syns inte alltid. Många diagnostiseras inte ens. Att försöka anpassa sig till vårt samhälle och ta sig igenom vardagliga sysslor utan att tappa bort sig tillhör vardagen för en person med ADHD/ADD. Men vi får inte glömma bort att det är en diagnos som genererar kreativitet, nyfikenhet och framgång. ADHD/ADD är inte enbart ett hinder, utan snarare ett framgångskoncept. Men hur ska vi få de diagnostiserade att förstå sig själva och sina fördelar om de inte ens orkar läsa en beskrivning av sin egen diagnos? Eller en restaurangmeny? Anpassa samhället till dem. Och lyft fram de positiva aspekterna av framgångsdiagnosen – som vi vill kalla den.”

– Reaktionerna har varit både positiva och negativa. Men det vi har märkt är att det vi gör verkligen behövs, att det är unikt och uppskattas från många håll, säger Julia och Cornelia.

adhd

Den huvudsakliga målgruppen för Instagram-kontot är folk med diagnosen, men också anhöriga – oavsett om det är vänner eller partner till den med diagnosen. Ett annat syfte med projektet är att vardagliga situationer ska anpassas mer till personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

– Vi har främst nischat oss på vardagliga saker i samhället. Några utmaningar vi har tagit upp på kontot är restaurangemenyer och läro-/faktaböcker. Vi kommer att ta upp fler utmaningar framöver!

Men finns det någon risk med att framhäva diagnosen som något enbart positivt, när det ju också innebär många svårigheter?

– Grundidén med vårt konto var just att enbart prata om det positiva, då vår diagnos oftast setts som negativ och ”stökig”. De positiva aspekterna ville vi ta vara på. Däremot har vi fått just den kritiken och därför tillägnat ett inlägg till just “helvetet” med diagnosen. Vi kommer inte göra många inlägg om det negativa, just för att vi vill sprida en bra stämning och lyfta folk. Men vi lyssnar på våra följare och kontot är till för dem.

Finns det någon vanlig fördom om AD(H)D som ni vill passa på att slå hål på?

– Att vi är stökiga eller oseriösa, att vi inte kan sitta still och är arroganta eller lata för att det verkar som att vi inte lyssnar eller kan ta tag i saker. Många missar skillnaderna mellan de olika formerna av AD(H)D, det finns så många och alla har olika svårigheter eller fördelar.

Hur gick det med briefen då, fick ni medial uppmärksamhet?

– Vi fick en fick en viss uppmärksamhet, men framför allt mycket respons. Många tyckte att det var ett bra initiativ och en del gav förslag på vad vi kunde ta upp på kontot! I början hände det så klart mest och det var då vi lärde oss hur vi skulle utforma kontot framöver.

Följ Framgångsdiagnosen här.