Formstipendium till Game-eleven Johanna Roos

Vi vill gratulera vår Game-elev Johanna Roos som får ett formstipendium från Marianne och Sigvard Bernadottes Konstnärsfond för att hon, som de skriver, utmanar den starka spelindustrins enkla bildspråk.

Fonden delar årligen ut stipendier till personer inom form, konst, musik och teater och summan är i år 60.000 kronor. Stipendiet delas ut på Waldemarsudde den 5 juni.

Johanna Roos praktiserar på Flarie, där de bygger mindre mobilspel som gör att man kan tjäna coins och sedan köpa riktiga saker för det man tjänat in.
– De hade bara en artist innan jag kom in som praktikant, så jag hjälper dem att göra skins till spelen. Vi gör ”Flarie skins” och brandade skins som används som reklam i våra spel, säger Johanna.

I framtiden drömmer hon om att ha ett eget indiespelföretag, där hon skulle fokusera på att göra projekt hon verkligen brinner för. Men just nu är fokus att lära sig så mycket som möjligt.
– Flarie är ett litet företag på 14 personer, det passar mig jättebra!

Motiveringen för stipendiet lyder:

”Johanna Roos försöker med sin på estetiska grunder vilande formgivning utmana den starka spelindustrins enkla bildspråk. Hon är ett bra exempel på de krafter som arbetar mot likriktning och utslätande av uttrycken som finns inom denna speciellt för unga människor så betydande bildvärld. Förhoppningen från juryn med stipendiet är att vi i framtiden får se ett annat mer estetiskt uttryck även i gamebranschen.”