Marika Karlöf: ”Det är rätt nördigt att vara copywriter och jag älskar det!”
Postat: 30.09.19Marika Karlöf, som gick ut vår copylinje 2017, jobbar idag på Stockholms skrivbyrå.
– Efter ett sista sommarlov började jag jobba som kreatör på den digitala byrån River. Nu är jag, sedan lite mer än ett år tillbaka, copywriter på Stockholms Skrivbyrå. Jag har lärt mig sjukt mycket på båda ställena. På River jobbade jag mest med sociala medier, idag med digitalt content på ett bredare plan, säger Marika.
Livet som copywriter är väldigt annorlunda jämfört med vad Marika föreställt sig. Hon trodde att det skulle vara kreddigt och coolt. I själva verket är det rätt nördigt, och hon älskar det.
– Varje kund kräver att man förstår såväl deras erbjudande som organisationen bakom. Research-arbetet är en stor del av jobbet med andra ord. Att vara copy är mycket mer än att spotta ur sig idéer, säger hon.
Stockholms Skrivbyrå, där Marika jobbar,är en textbyrå med fokus på digitalt content, som jobbar med fyra inhouse-copys och 500 konsulter i ett frilansnätverk. Marika började själv som konsult innan hon fick erbjudande om en fast anställning. Dagarna ser olika ut – de kan innehålla snabba småjobb som måste fixas på några timmar, men också långa och löpande projekt. Samt en del föreläsningar och workshops.
– Jag har jobbat med alltifrån mobiloperatörer och rekryteringsfirmor till nya digitala tjänster och appar. Det är utvecklande att göra komplicerade saker lättförståeliga, och en självförtroendeboost att kunna imponera på 55-åriga IT-snubbar med mina texter!
Här, här och här är några exempel på vad Marika jobbat med.
– Det är bara att suck it in alla ni copystudenter – ni kommer nog inte jobba med korta slogans till snygga printannonser, för nästan ingen gör det längre. Jag säger bara content, content, content, och det är kul!
Läs mer om Marika och Stockholms Skrivbyrå.