Intervju med Ellen Kingfors, copy student på Forsbergs skola.

Varför sökte du till just Copylinjen på Forsbergs?

Jag har alltid tyckt om att skriva och har även på senare år intresserat mig för ”ordens kraft”. Jag tänkte att jag skulle bli författare, men sen har jag insett att jag är för social för det och dessutom gillar problemlösning, då kändes copywriter som något som skulle passa mig bra.

Vad inspirerar dig?

Oj, allt möjligt. Men om jag känner mig oinspirerad så tycker jag att det hjälper att få nya intryck, oavsett om det innebär miljöombyte, en ny serie eller en podd jag aldrig lyssnat på förut.

Vad ska man tänka på när man gör arbetsprover?

Ta hjälp! Speciellt om man känner folk i branschen. Det kan kännas läskigt och blottande men det är värt det och kommer hjälpa dig utforma ett bättre arbetsprov.

Vad har varit det bästa med att gå på skolan?

Att lära känna Fanny och Alhagi.

Känner du att du fått bra verktyg att ta med dig ut i arbetslivet?

Ja! Jag känner mig inte särskilt nervös över att börja jobba eftersom jag vet på ett ungefär hur det fungerar på en reklambyrå och vad som förväntas av mig. Dessutom har Mikael Rosén också gett mig lite extra skinn på näsan, vilket underlättar.

Hur ser dina framtidsplaner ut?

Jag har fått ett jobb som copywriter på Tillsammans och börjar där den 13e juni! Superkul!

För vem passar Forsbergs skola?

Jag skulle säga att Forsbergs passar bäst för en person som har erfarenhet (av jobb eller annan utbildning) sedan innan och inte kommer direkt från gymnasiet. Anledningen till det är att det krävs mycket eget ansvar för dig själv och din utbildning, och för att ta det ansvaret måste du vara relativt säker på vart du vill,  vad du förväntar dig och hur skolan skulle kunna möta de förväntningarna.

Vilket är ditt bästa minne från din studietid?

Jättesvårt att säga. Men vårt vernissage på WAY-gallery var väldigt kul. Vi styrde (om jag får säga det själv) en riktigt grym utställning och hade dessutom väldigt kul efter.

Skulle du rekommendera Forsbergs till andra?

Ja, så länge Giertta är kvar 😉

Länk till Ellens portfolio:

Ellen Kingfors