Gå till...

Vad gör en copywriter egentligen?

Att vara copywriter är något av det roligaste som finns för den som gillar att skriva. Man får vara kreativ och kan variera arbetsuppgifterna på många sätt. Men än idag är det många som inte vet vad en copywriter egentligen gör eller vad man kan gå för utbildning. Här reder vi ut det lite!

Grunden i copywriting är skrivande. Om du lär dig skrivandets hantverk har du alla möjligheter att bli en skicklig copy. Men det krävs en stor dos kreativitet och att lära sig att se vad som är bra eller funkar för att ta det till nästa nivå. Sedan finns olika inriktningar och arbetssätt att jobba som copywriter. Här tar vi upp några exempel.

Det går att vara copywriter på olika sätt

Traditionellt jobbar en copywriter på reklambyrå i ett kreativt team med art director, projektledare och creative director. Man får en så kallad brief, ett uppdrag, från ett företag som vill nå ut med sina budskap/varor/tjänster. Därefter sitter man tillsammans i gruppen – oftast art directorn och copywritern – och bollar fram idéer utifrån en strategi man gjort tillsammans. Slutresultatet blir en reklamkampanj som kan synas i olika mediekanaler. Art directorn har det slutliga ansvaret för form medan copywritern ansvarar för texten. Här kan du se vilka lösningar som belönades med reklampriset
Guldägget 2018. Förutom stora idébaserade reklamkampanjer kan en copywriter också få skriva kundtidningar, broschyrer och i vissa fall olika rapporter.

Idag jobbar alltfler copywriters digitalt. En digital copywriter har också skrivandet som grund men med fokus i det digitala. Det kan handla om att vara content manager och ha hand om ett företags sociala kanaler på nätet. Man kanske gör nyhetsbrev, sköter ett företags blogg eller producerar annat redaktionellt innehåll online. Som copywriter med fokus på det digitala är det bra att ha grundläggande koll på sökordsoptimering, SEO. Det blir vanligare och vanligare att företag väljer att synas genom så kallade nativeartiklar. Natives är en artikel som är redaktionellt relevant för läsaren men som i
grunden har ett företag som avsändare och är annonsmärkt.

Frilansa eller vara anställd?

Många copywriters är anställda på en byrå eller inhouse på ett företag. Men det är också vanligt att man frilansar. Då jobbar man mot byrå eller direkt mot egna kunder (eller en blandning). Det beror alltså på vad man trivs bäst med egentligen. Fördelarna med att frilansa är att man har möjlighet att variera sin arbetsbörda i olika perioder, man får stor variation i jobbet man gör (om man vill). Vissa jobbar helst hemma medan andra sitter på kontor med andra frilansare eller jobbar på kafé. Fördelarna med att vara anställd är ju t ex betald semester och en annan form av trygghet vid sjukdom eller liknande.

Att utbilda sig till copywriter på Forsbergs skola

Blir du nyfiken? Vi på Forsbergs skola har kvällskurser, distanskurser och en tvåårig dagskola för den som vill bli copywriter. Dagskolan ger en bred utbildning med goda möjligheter till jobb. Du får lära dig att skriva alltifrån poesi och reportage till annonser och innehåll till sociala medier. Du får samarbeta i team med reklam- och designstudenter och gamestudenter. Du får skriva långa broschyrtexter och skapa slagkraftiga kampanjer och reklamkoncept. Läs mer här om dagskolan i copywriting.

  • Telefon