Gå till...
Blogg

Välkommen på Strindberg-vernissage 20 september!

Våra studenter i Grafisk design och reklam-tvåan har tolkat den berömda novellen Ett halvt ark papper av August Strindberg. Nu ställs resultaten ut på Strindbergsmuseet med vernissage nu på torsdag den 20 september kl. 16.

Den 600 ord långa novellen av Strindberg handlar om att det sista flyttlasset har gått och den unga mannen ska lämna lägenheten för gott. I tamburen får han syn på ett halvt ark papper fastspikat bredvid telefonen. Ett papper fullskrivet med olika namn och nummer som ger honom en blixtvisit längsmed minnenas allé.

Här är Helena Lindströms gestaltning, som hon beskriver såhär: ”Livet – lika skört som en nyplockad ros. Lika vackert som de blodröda kronbladen. Förmultningen är ofrånkomlig. Förgängligheten är ständig.”

Våra studenter har fått tolka texten och bara fått använda ett ark Lessebo Bikupan på vilket novellen har skrivits ut. Strindberg föredrog själv det här pappret och eleverna har fått klippa, falsa, binda samman eller limma sina gestaltningar av novellen.

Här är sneak peeks på några av studentprojekten, av Lena Öberg, Josefine Österman och Josef Lane. Vi har lagt upp några filmer och berättat mer om dem på Instagram!

Vernissagen äger rum nu på torsdag 20 september från kl. 16 och den som vill är varmt välkommen! Därefter går utställningen att se på Strindbergsmuseet t om november. Fortfarande inte övertygad? Vi har lagt upp filmer av några verk på vår Instagram, kolla här!

politisk copy

Politisk copy – när tydligheten blir viktigare än någonsin

Copyklasserna körde igång terminen genom varsitt valprojekt. Hur får man fler förstagångsväljare att rösta och hur blir valaffischerna bättre? Politisk copy kräver extra mycket tydlighet – ett perfekt tillfälle för blivande copys att vässa sina skills.

Copy 1 fick bli varma i kläderna och lära känna begrepp som koncept, språklig tonalitet och målgrupp. Genom att välja en specifik målgrupp och uppfinna ett koncept var målet att få fler förstagångsväljare att rösta. Hur gör man politiken angelägen för en förstagångsväljare? Hur gör man den mer tillgänglig?

politisk copy

Dejana och Josefine valde målgruppen förstagångsväljare i mellanstora svenska städer med invandrarbakgrund. De skapade konceptet SPELAR ROLL, ett instagram-konto för och av målgruppen där humor blandas med allvar och innehållet styrs av följarna. Tanken var att jobba inkluderande och kombinera sitt content med fysiska träffar runtom i landet. Kontot skulle spridas genom att jobba med influencers, lite som Pantamerahumor gör. och att sprida kontot genom att jobba med utvalda influencers, lite som Pantamera humor gör. Att Josefine sen tidigare är formgivare var ett ess i rockärmen.

politisk copy

Viggo och Frida valde att rikta in sig på förstagångsväljare i Haparanda och tog fasta på att många där är tvåspråkiga, i och med närheten till finska gränsen. Och lyfta fram möjligheten att påverka lokalt i och med val till landsting och kommun. Humor och igenkänning var viktiga inslag i deras koncept. Yksi Maa betyder ett land på finska, och valdes för att visa att det är ok att känna sig både svensk och finsk.

 

Copy 2 fick i uppgift av Embla att ge sig ut och titta närmare på valaffischerna som tapetserade typ varannan centimeter av stan. Därefter skulle de försöka förbättra och förtydliga partiernas politiska copy. Här är några av resultaten. Ändå bättre än originalen, right?

Japp, det var allt. Ändå sjukt bra jobbat för första veckan i skolan?

kreatör

Snabba tips från 4 yrkesverksamma kreatörer

Som kreatör får man aldrig nog av inspiration och smarta grejer som vässar ens skills – oavsett om man är designer, copywriter, skapar spel eller är verksam som illustratör. Vi haffade några av lärarna i våra kvällskurser (och rektorn) och bad dem dela med sig av sina bästa tips.

RICKARD WALLIN, SPELGRAFIKER:

– För att göra något grafiskt behöver du alltid behålla en silhuett som är igenkännlig oavsett vad. Alltid när du ser något vill du direkt känna igen det. I kursen ligger fokus mycket på att lära sig att göra detta.

Gå en kvällskurs i Game art basic eller Game Basic.

PIA FORSBERG, REKTOR OCH FORMGIVARE:

– Om man har kört fast som illustratör eller formgivare gäller det att få kontakt med rätt hjärnhalva och få bort det logiska tänkandet. Att inte värdera det man gör. Rita i mörker. Eller om du har en bild på en cykel, vänd bilden upp och ner innan du ritar av den, då får du en abstrakt blick på cykeln som gör att du ser formerna snarare än objektet. Van Gogh tränade upp sig så, från usel till skicklig tecknare.

Gå en kvällskurs i illustration.

JESSICA JOHANSSON, COPYWRITER/SKRIBENT:

– Mitt bästa knep om man kör fast med en text är att låta den vila och plocka fram den efter något dygn med nya ögon. I egenskap av kreatör är ett bra knep att bli expert på sin målgrupp. Det gör det lättare att sedan lättare hitta den perfekta tonaliteten. Gör en persona, skriv texter om någon fiktiv person ur målgruppen, intervjua någon, researcha hur målgruppen kommunicerar i tal och skrift.

Gå en kvällskurs i Copywriting – eller Digital creative.

ALEX PACHECO, DESIGNER OCH STUDIEREKTOR:

– Om du har fastnat kreativt: Gör grundlig research, det öppnar massor med visuella världar som man kan plocka godbitar från. Att bläddra i äldre bildlexikon kan också hjälpa. Fastnar man riktigt hårt är det bästa att gå och titta på samtidskonst, i gallerier eller på muser. Obs, inte ”gammel”-konst.

Gå någon av våra kvällskurser i Grafisk design och reklam.

Får du lust att lära dig mer om allt det här? Vad kul, vi har nämligen några sista minuten-platser över i vissa av våra kvällskurser som börjar redan i september. En kvällskurs är något du nästan alltid har tid med och ett smart sätt att sätta dig in i något du är nyfiken på. Tänk om det är starten på din framtida karriär? HÄR ANMÄLER DU DIG OCH HITTAR INFO OM ALLA KVÄLLSKURSER.

7 av de nya ettorna om sin första vecka på Forsbergs

Terminen är redan i full gång. Tidigare i veckan checkade vi av med ett gäng ettor hur det känns hittills och vad de vill jobba med sen.

Hej, du har gått din första vecka på Forsbergs. Hur känns det och vad ser du fram emot?

Johan (Game art): Det känns kul! Vi har gjort Escape rooms, vilket jag inte testat tidigare. Jag blev tvungen att gå ut ur mitt skal och utmana mitt sätt att tänka kring design. Jag ser fram emot praktiken och att lära mig mer än vad jag kan idag, som 3D och att bygga egna spelvärldar.

Amanda (Grafisk design och reklam), som tidigare har pluggat foto och jobbat som bildlärare, bl a: Det känns bra såhär en vecka in, men man blir ju trött, hjärnan går verkligen på högvarv. Det jag har lagt märke till att det är en väldigt härlig stämning mellan elever och lärare, och att det är en familjär stämning i huset. Det är som ett stort kollektiv där alla samsas och umgås över programgränserna. Jag ser fram emot att samla alla byggstenar som krävs för att bygga en stabil grund att stå på som kreatör. Praktiken kommer också att bli väldigt spännande!

Isabell (Copywriting), som tidigare har jobbat som grundskollärare i 16 år: Det känns roligt, spännande och utmanande. Vi har fått öva på koncept genom att försöka få förstagångsväljare att rösta. Jag ser fram emot vilka projekt vi får göra framöver och att lära mig mer om copy och reklam.

Christoffer (Game design): Det är jättekul att få träffa nya människor, gå utanför sin comfort zone och prova olika projekt. Jag ser fram emot att skapa olika typer av spel, alltifrån kortspel till mobilspel.

Bernadetta, som tyvärr inte kom med på bilden (Game art), tvåbarnsmamma som studerat skulptur vid Academy of Fine Arts i Krakow, Polen: Första veckan har inneburit massor av nya utmaningar. Jag har redan lärt mig mycket som jag kommer ha nytta av i framtiden!

En sneak peek på det koncept Viggo har gjort med sin klasskompis Frida under copyklassens första projekt – som gick ut på att få förstagångsväljare att rösta. Håll koll på vår instagram för mer info om det.

Viggo (Copywriting), som tidigare har jobbat med alltifrån telefonförsäljning till klubb och butikschef: Det har varit jättekul. Intensivt, roligt, allt! Jag ser fram emot att få samarbeta med de andra klasserna, att få göra projekt tillsammans och komplettera varandras kompetenser. Älskar research också, att få snöa in sig på ämnen.

Hanna (Grafisk design och reklam), som tidigare har studerat Design på Leksands folkhögskola och sedan Trä, form och Design på Nyckelviksskolan: Det känns bra, jag är taggad! Vi har redan hunnit med vårt första grupprojekt där vi har fått prova att tänka utifrån målgrupper, payoff, koncept och sen presentation! Jag gillar praktikkonceptet och ser fram emot det. Det är en tuff bransch och praktiken blir ett sätt att knyta kontakter. Jag gillar också gästlärare, att få ta del av nya perspektiv hela tiden.

Vad vill du jobba med i framtiden?

Johan: Concept artist men drömmen vore att jobba som Art director inom entertainment design. Det vore kul att jobba med ett stort projekt i stil med Game of Thrones och göra något som många kan se och njuta av.

Amanda: Jag har siktet inställt på att jobba som Art Director eller Creative Director.

Isabell: Jag vill gärna jobba med ren copy (reklamkampanjer osv) på en reklambyrå, liten eller stor vet jag inte än. Jag får testa mig fram och se vad jag trivs bäst med.

Christoffer: Jag vet inte än, det är därför jag är här! För att hitta rätt position och vilka styrkor jag har.

Bernadetta: Jag är konstnär, men det är svårt att försörja sig som det. Min förhoppning är att utbildningen kommer ge mig möjlighet att få utlopp för min konstnärliga sida, att få vara kreativ på jobbet! Antingen med game eller inom filmbranschen.

Viggo: Jag vet inte exakt, det roliga med det här är att det kan vara så blandat. Varje vecka eller månad kan se annorlunda ut. Jag älskar att skriva, vara kreativ och komma på koncept som vi har fått prova på nu.

Hanna: Svår fråga, men något inom reklambranschen åt AD-hållet. Framförallt vill jag ha ett jobb där jag inte gör samma sak varje dag utan får variera mig och vara kreativ! Det är därför jag har sökt hit till Forsbergs skola.

Escape room – så funkar det

En ny termin är här, hurra! Traditionsenligt är spelstudenternas första uppgift att skapa ett Escape Room, något som blivit superpopulärt under de senaste åren. Här berättar spelutvecklaren Lon Hansson mer om vad Escape Room innebär och om gameettornas projekt.  

Hej Lon, vem är du? 

– Jag har hållit på med spel och spelutveckling i olika former sedan 2009. Jag var med och startade upp utbildningarna inom spelutveckling på Forsbergs för några år sedan och just i år är jag delaktig i spelstudenternas första spelprojekt – nämligen att skapa ett Escape Room!

Vad roligt! För den som inte är koll, vad är Escape Room?

– Room Escapes eller Escape Rooms har varit på framfart i Sverige de senaste åren och är definitivt någonting jag tror att vi kommer se mer av. Ett Escape Room skulle kunna sammanfattas som ett tidsbegränsat och ofta analogt äventyrsspel som ofta innehåller logiska kedjor av pussel, vilka måste lösas för att deltagarna ska ”klara” utmaningen. Vi har precis varit och kört Escape Rooms med förstaårseleverna och utmaningen för rummet jag deltog i var till exempel att vi skulle förhindra ett kärnvapenkrig genom att knäcka en kod. Tyvärr misslyckades vi och alla dog, men det är sådant som händer.

Foto: Lon Hansson

Nu i helgen har det varit Escape rooms på Forsbergs, berätta lite mer om projektet!

– Ja! Det har blivit lite av en tradition på skolan att spelstudenternas första uppgift är att skapa ett Escape Room. De delas in i grupper som i sin tur får fria tyglar med varsitt rum på skolan under första veckan. På fredagseftermiddagen öppnar vi upp och låter resten av förstaårsstudenterna testspela rummen. Det är lite som en kickstart samtidigt som det är en del av själva insparken, men vi brukar även bjuda in branschen för att delta och testspela. Responsen hos både experter och studenter brukar vara väldigt positiv och jag har själv varit otroligt imponerad över de tidigare rummen som skapats på skolan.

Jag har hört att uppgiften är en övning i problemlösning, och att den därför är perfekt som första uppgift?

– Exakt. När vi presenterar den här uppgiften brukar en del undra vad tusan det ska vara bra för. Men när en bryter ner det hela till beståndsdelar och analyserar vad uppgiften faktiskt innebär så kan en se att uppgiften i själva verket går ut på att skapa en färdig och polerad spelupplevelse, som dessutom inte har några krav på tekniska förkunskaper. Även om fokus ligger på själva pusselmomenten ställer ett Escape Room krav på både grafiker och designers. Studenterna får både testa och visa på kunskaper inom exempelvis projekthantering, planering, grupparbete, speldesign, narration och hur en skapar en övertygande atmosfär och stämning med hjälp av små medel.

Gamestudenter planerar sina Escape rooms. Foto: Lon Hansson

Har du någon tanke om hur framtidens fenomenet kommer utvecklas?

Om jag får gissa vilt så tror jag att vi kommer se mer hybrider mellan digitala och fysiska rum i takt med att teknologi blir mer lättillgänglig och användarvänlig. Jag skulle heller inte bli förvånad om vi får se experiment med Virtual Reality och Augmented Reality inom några år.