Gå till...
Blogg

Tre tidigare Forsbergs-studenter om vad de gör nu

Vi är alltid nyfikna på vad våra tidigare studenter har för sig och hur det har gått för dem efter att de gått ut skolan. Vi haffade tre av dem för att kolla läget – Alice, Agnes och Jakob.

Hej, när gick du ut Forsbergs och vad pluggade du?

Agnes Johanson: Jag gick ut sommaren 2017 efter att ha läst Grafisk design och reklam i två år.
Alice Isakson: Jag gick också ut 2017 och pluggade Grafisk design och reklam.
Jakob Ekelund: Jag är färsking, gick ut i maj i år efter att ha läst Grafisk design-programmet. Innan det har jag tagit en kandidatexamen i Medieteknik med fokus på tryckproduktion vid Malmö universitet.

Vad jobbar du med idag?

Agnes: Jag jobbar som AD/kreatör på EC Sthlm, en designbyrå inom PwC:s nätverk. Designar till tryck och hemsidor. Samarbetar med strateger, UX-designers, industridesigners, utvecklare och storytellers i olika varierande projekt. Det kan t ex vara att skapa helt nya varumärken och identiteter, redesigna och utveckla hemsidor/appar eller utforma workshops/designprintar.
Alice: Idag jobbar jag på en byrå i Amsterdam som heter Anomaly. Jag har en provanställning till sista november och sen får vi se, men än så länge känns allt superbra.
Jakob: Jag är designer på designstudion Kurppa Hosk, ritar framförallt typsnitt och arbetar med andra typsnittsrelaterade projekt.

Har du hunnit göra något mer efter skoltiden?

Agnes: Jag jobbade på Grön Ungdom medan jag pluggade, så var kvar där ett tag innan jag hamnade här på EC Sthlm.
Alice: Jag hann plugga ett helt år till på Hyper Island i Stockholm. Valde en vidareutbildning för folk som redan har minst två års erfarenhet av reklam, design eller liknande. Kursen heter Design Lead och i slutet av den utbildningen valde jag att ansöka om praktik hos Ogilvy Amsterdam och fick en plats. Bodde alltså här i tre månader i våras också. Jag rekommenderar verkligen Amsterdam för de som vill testa något nytt, men ändå inte bli helt chockad av storleken på staden eller annat som kan kännas skrämmande när man flyttar till en ny plats.
Jakob: Under sommaren jobbade jag på en inhouse-byrå där jag även jobbade under skoltiden.

Följ EC Sthlm här och Agnes eget konto här.

Grejerna som Alice jobbar med är än så länge hemligstämplade eftersom de är under produktion. Men här kan du spana in hennes gamla portfolio från när hon sökte praktik i Amsterdam. Hon säger:

– Kanske kan det lugna någon där ute när det kommer till att ha en perfekt portfolio. För det handlar inte om att göra den perfekt, utan att måla upp rätt bild av vem du är och vad du kan tillföra företaget.

typsnitt

Grinta är ett typsnitt som Jakob Ekelund har jobbat med länge.

Jakob, vill du visa exempel på något du har gjort?

Jakob: Grinta är mitt lilla love child. Det är mitt första typsnitt som jag började rita under andra terminen på Forsbergs. Det är fortfarande inte helt färdigt och kommer eventuellt aldrig bli heller, men det har blivit som en del av mig de senaste åren och jag är rädd för att färdigställa det. Det går att se på min sajt HÄR, och om man är intresserad av en testversion kan man höra av sig. 

Alice, hur är det att jobba utomlands och hur hamnade du där?

Efter praktiken på Ogilvy var jag ganska säker på att jag ville stanna längre i den magiska staden som ständigt fick mig att skratta, le, skrika, förundras och förändras. Jag var inte klar med äventyret helt enkelt. Jag frågade på byrån om de behövde en till, det gjorde de inte, men de erbjöd sig att hjälpa mig att hitta något. Jag åkte hem till Sverige (mina pengar var väldigt slut) och sökte massa jobb därifrån. En dag hör en kille som heter Tim av sig på Linkedin och hälsar från min mentor på Ogilvy. Han frågar helt sonika om jag fortfarande letar jobb och om jag kanske är nyfiken på Anomaly Amsterdam. Vi planerar in ett Skypemöte som jag sen tar emot i min mammas trädgård i Stockholm. De förklarar att de vill para ihop mig med en av deras Copywriters som precis har separerat från sin kreativa partner. Jag och Leanne (som hon visar sig heta) har också ett Skypemöte. Denna gång får jag ta emot det ute i skogen hos mina farföräldrar, det hackar av den dåliga uppkopplingen, men vi skrattar och pratar om att reklambranschens kreativa gren behöver fler kvinnor och säger att det här, det känns bra. Tre veckor senare är jag tillbaka i Amsterdam, letar rum och äventyrar med mina vänner. Den 3 september började jag min provanställning och nu far vi se, men får jag välja fortsätter äventyret länge till.

kreativ process

Emil och Josefine om den kreativa processen

Som kreatör är det smart att ha ett hum om hur ens kreativa process ser ut, vilka ändar av tråden som liksom kickar igång de där magiska idéerna. Vi haffade Josefine och Emil från Grafisk design och reklam-tvåan och frågade om hur de jobbar.

Josefine Österman, har din kreativa process förändrats sen du började på skolan? Och hur brukar den se ut?

– Jag var helt rookie när jag kom in på Forsbergs, så första året på skolan var verkligen en experimentstuga vad gäller kreativa processer (och allt annat). Men det bästa med det var att det var HELT OKEJ! Och meningen också. ”Första året ska vara för att leka och testa sig fram”, sa de. Och så blev det. Så frasen kreativ process fanns inte i början. Men med hjälp av lärare och klasskamrater (och alla experimentella case) har jag väl kommit fram till ungefär:
1. Bena ut briefen. Vad säger den? Vad säger den EGENTLIGEN? Alltså, vad läser du mellan raderna som kanske inte kunden själv vet om? Och vad är det de vill? Många gånger går det att skapa sin egen brief utifrån den brief man fått. Kom på vad det är!
2. Research.
3. Research.
4. Research.
5. Research. (Jag kan fortsätta, men jag tror ni fattar.)
6. Inspiration.
7. Skapa.
8. Presentera.
9. Känn dig stolt. Över dig själv och ditt teams prestation och vad ni åstadkommit.

Berätta om någon kreativ process som kändes hopplös och sen vände till något fantastiskt?

Brief: Gör vad du vill.
”Kreativ” process:
1. Herregud.
2. Skojar ni med mig?
3. ”Vad ni vill?” Vad innebär ens det?
4. Men hallååååååå!!!!
5. =!%/?#(!Y%#=!
6. Okej, skärpning.
7. Research = google-sökningar: hjälp.
8. Okej, på riktigt den här gången.
9. Hm… Det här blir nog inte så dumt ändå.

I present to you: Poppylax – tillfällig stimulans vid tristess, rastlöshet och tråkighet.

kreativ process

Random kreativa processer, haffade från skolans väggar tidigare i år.

Emil Rosenberg i Grafisk design och reklam-tvåan om sin kreativa process:

För min egen del behöver jag alltid någon form av utrymme för reflektion efter en brief. Jag har lärt mig genom erfarenhet att det som genererar bäst slutresultat för egen del är att låta informationen från en brief sjunka in innan jag sätter igång det kreativa arbetet.

Min kreativa process har förändrats mycket sedan jag började studera. Den största förändringen är att jag idag vågar lita mycket mer på min konstnärliga intuition och har under det senaste året kommit fram till att jag personligen inte kan forcera lösningar.

Ett exempel är vår första brief 2018 där vi skulle ta avstamp i valfritt ämne och göra en fusion med kontrasterande för att sedan undersöka vad resultatet blir. Min utgångspunkt blev en brittisk musikproducent som heter Richard David James, kanske mer känd som Aphex Twin. Jag ville försöka sammanföra hans till synes kaotiska och komplexa release T69 Collapse med något som kändes logiskt och matematiskt. Från början ville jag tolka individuella ljud som rörelser i något animerat medium men fick tidsbrist som fiende och valde därför en mer tidseffektiv lösning.

Jag började med att ta fram en grid som i grunden var ett geometriskt 4×4-system men adderade en 45 graders vinkel för att väga upp det raka, logiska och matematiska med någonting som kändes mer komplext. Efter det gjorde jag en serie av siffror och gick därefter vidare med att tolka ljud. Jag studerade ljudvågorna i låten ett tag innan jag insåg att det var en återvändsgränd och beslöt mig därefter att göra någonting mer intuitivt och abstrakt. I vändningen kände jag att konceptet utvecklades och resultatet blev en poster som försöker fånga en dualitet, komplexitet och logik.

brädspel

Den vita lådan blev ett brädspel där du lär dig gruvarbete

En grupp game-ettor fick en liten vit box och deadline några dagar senare. På den tiden skulle de komma på ett helt nytt fungerande brädspel. Ett av resultaten blev The Jarl’s Demand.

En av gruppmedlemmarna, Joakim Mannerstål, förklarar spelet som ett strategispel med fokus på resource grab, vilket innebär att du som spelare måste lära dig att hugga ved, fiska och gruvarbete för att få pengar.

”Det finns också en annan möjlighet att tjäna pengar och det är att du går ut och jagar olika former av djur. Men du måste samtidigt se till att hålla fiender borta från ditt territorium. Slutmålet är att ta så mycket guld du bara kan till din jarl – kung eller härskare – för att ligga i så god aktning som möjligt”, säger Joakim.

Från en vit låda till ett färdigt spel – på bara några dagar!

Eftersom spelet fått fin feedback och väckt intresse hos många har gruppen valt att ta det vidare och finslipa för att kanske göra det i större skala. Övriga gruppmedlemmar var Benjamin Thill, Johan Haubo, Albin Keränen, Viktor Stamberg och Alice Yagi. Här kan du läsa mer.

Robotar, installationer och poesi

Alla ettor fick ett ord att förhålla sig till – orden kunde vara alltifrån kognitivt till händelsehorisont eller trafikstockning. Utifrån det skulle de skapa något. Game gjorde robotar, Grafisk design och reklam installationer och Copy skrev poesi. 

I fredags firade vi med vernissage och poesiuppläsning i våra nya extralokaler. För att få en drinkbiljett fick man spika fast en träbit i en gemensam installation. 

En av installationerna av Grafisk design och reklam-klassen.

Här är en dikt av Viggo Lindberg:

Intersubjektiv verklighet 

Hjärnan stänger aldrig av
Tar inga pauser 

Jag minns hur Zackis sköt mig
Med en soft airgun
Kulan träffade precis under ögat
Tur i oturen 

Hjärnan stänger aldrig av
Tar inga pauser 

Jag minns hur jag drack God Morgon juice i Kista
Spelade minigolf i Kristineberg
Mötte kärleken i Masmo
Åt Snabbnudlar i Sätra 

Hjärnan stänger aldrig av
Tar inga pauser 

Jag tror att det som känns fel är rätt
Men jag vet inte, jag vet inte
Hur vet man om man fortfarande är kär
Eller om det bara är minnet som bankar på ens tinning 

Hjärnan stänger aldrig av
Tar inga pauser 

Jag tror att det farligaste som finns
är människor som står stilla i rulltrappor
och som lyder den röda lampan
när det inte kommer några bilar 

Hjärnan stänger aldrig av
Tar inga pauser 

Ett av Game-studenternas projekt, där man tryckte på en knapp och ut kom en Tictac-tablett!

Vill du se filmer från tillställningen och höra fler dikter? Klart du vill! Finns ikväll på Instagram men du borde verkligen följa oss även på Facebook.

adhd

Framgångsdiagnosen – ett kreativt projekt om AD(H)D

Briefen var att försöka få medial uppmärksamhet på något sätt. ”Gör vad ni vill, hur ni vill”. Julia i Copy 2 och Cornelia i Grafisk design och reklam 2 valde att skapa Framgångsdiagnosen – ett projekt om ADHD utifrån ett nytt perspektiv.

Såhär beskriver Julia och Cornelia Framgångsdiagnosen:

“Det är inte många som förstår hur det är att leva med ADHD/ADD – för diagnosen syns inte alltid. Många diagnostiseras inte ens. Att försöka anpassa sig till vårt samhälle och ta sig igenom vardagliga sysslor utan att tappa bort sig tillhör vardagen för en person med ADHD/ADD. Men vi får inte glömma bort att det är en diagnos som genererar kreativitet, nyfikenhet och framgång. ADHD/ADD är inte enbart ett hinder, utan snarare ett framgångskoncept. Men hur ska vi få de diagnostiserade att förstå sig själva och sina fördelar om de inte ens orkar läsa en beskrivning av sin egen diagnos? Eller en restaurangmeny? Anpassa samhället till dem. Och lyft fram de positiva aspekterna av framgångsdiagnosen – som vi vill kalla den.”

– Reaktionerna har varit både positiva och negativa. Men det vi har märkt är att det vi gör verkligen behövs, att det är unikt och uppskattas från många håll, säger Julia och Cornelia.

adhd

Den huvudsakliga målgruppen för Instagram-kontot är folk med diagnosen, men också anhöriga – oavsett om det är vänner eller partner till den med diagnosen. Ett annat syfte med projektet är att vardagliga situationer ska anpassas mer till personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

– Vi har främst nischat oss på vardagliga saker i samhället. Några utmaningar vi har tagit upp på kontot är restaurangemenyer och läro-/faktaböcker. Vi kommer att ta upp fler utmaningar framöver!

Men finns det någon risk med att framhäva diagnosen som något enbart positivt, när det ju också innebär många svårigheter?

– Grundidén med vårt konto var just att enbart prata om det positiva, då vår diagnos oftast setts som negativ och ”stökig”. De positiva aspekterna ville vi ta vara på. Däremot har vi fått just den kritiken och därför tillägnat ett inlägg till just “helvetet” med diagnosen. Vi kommer inte göra många inlägg om det negativa, just för att vi vill sprida en bra stämning och lyfta folk. Men vi lyssnar på våra följare och kontot är till för dem.

Finns det någon vanlig fördom om AD(H)D som ni vill passa på att slå hål på?

– Att vi är stökiga eller oseriösa, att vi inte kan sitta still och är arroganta eller lata för att det verkar som att vi inte lyssnar eller kan ta tag i saker. Många missar skillnaderna mellan de olika formerna av AD(H)D, det finns så många och alla har olika svårigheter eller fördelar.

Hur gick det med briefen då, fick ni medial uppmärksamhet?

– Vi fick en fick en viss uppmärksamhet, men framför allt mycket respons. Många tyckte att det var ett bra initiativ och en del gav förslag på vad vi kunde ta upp på kontot! I början hände det så klart mest och det var då vi lärde oss hur vi skulle utforma kontot framöver.

Följ Framgångsdiagnosen här.