fbpx
Gå till...

Escape room – så funkar det

En ny termin är här, hurra! Traditionsenligt är spelstudenternas första uppgift att skapa ett Escape Room, något som blivit superpopulärt under de senaste åren. Här berättar spelutvecklaren Lon Hansson mer om vad Escape Room innebär och om gameettornas projekt.  

Hej Lon, vem är du? 

– Jag har hållit på med spel och spelutveckling i olika former sedan 2009. Jag var med och startade upp utbildningarna inom spelutveckling på Forsbergs för några år sedan och just i år är jag delaktig i spelstudenternas första spelprojekt – nämligen att skapa ett Escape Room!

Vad roligt! För den som inte är koll, vad är Escape Room?

– Room Escapes eller Escape Rooms har varit på framfart i Sverige de senaste åren och är definitivt någonting jag tror att vi kommer se mer av. Ett Escape Room skulle kunna sammanfattas som ett tidsbegränsat och ofta analogt äventyrsspel som ofta innehåller logiska kedjor av pussel, vilka måste lösas för att deltagarna ska ”klara” utmaningen. Vi har precis varit och kört Escape Rooms med förstaårseleverna och utmaningen för rummet jag deltog i var till exempel att vi skulle förhindra ett kärnvapenkrig genom att knäcka en kod. Tyvärr misslyckades vi och alla dog, men det är sådant som händer.

Foto: Lon Hansson

Nu i helgen har det varit Escape rooms på Forsbergs, berätta lite mer om projektet!

– Ja! Det har blivit lite av en tradition på skolan att spelstudenternas första uppgift är att skapa ett Escape Room. De delas in i grupper som i sin tur får fria tyglar med varsitt rum på skolan under första veckan. På fredagseftermiddagen öppnar vi upp och låter resten av förstaårsstudenterna testspela rummen. Det är lite som en kickstart samtidigt som det är en del av själva insparken, men vi brukar även bjuda in branschen för att delta och testspela. Responsen hos både experter och studenter brukar vara väldigt positiv och jag har själv varit otroligt imponerad över de tidigare rummen som skapats på skolan.

Jag har hört att uppgiften är en övning i problemlösning, och att den därför är perfekt som första uppgift?

– Exakt. När vi presenterar den här uppgiften brukar en del undra vad tusan det ska vara bra för. Men när en bryter ner det hela till beståndsdelar och analyserar vad uppgiften faktiskt innebär så kan en se att uppgiften i själva verket går ut på att skapa en färdig och polerad spelupplevelse, som dessutom inte har några krav på tekniska förkunskaper. Även om fokus ligger på själva pusselmomenten ställer ett Escape Room krav på både grafiker och designers. Studenterna får både testa och visa på kunskaper inom exempelvis projekthantering, planering, grupparbete, speldesign, narration och hur en skapar en övertygande atmosfär och stämning med hjälp av små medel.

Gamestudenter planerar sina Escape rooms. Foto: Lon Hansson

Har du någon tanke om hur framtidens fenomenet kommer utvecklas?

Om jag får gissa vilt så tror jag att vi kommer se mer hybrider mellan digitala och fysiska rum i takt med att teknologi blir mer lättillgänglig och användarvänlig. Jag skulle heller inte bli förvånad om vi får se experiment med Virtual Reality och Augmented Reality inom några år.