kreativitet

Magnus Frederiksen: ”Form utan innehåll är inte intressant”

Att vara kreativ och hitta sin kreativitet – visst låter det abstrakt? Men det finns väldigt konkreta sätt att förhålla sig till sin kreativitet, och att få kontakt med den. Det sättet att tänka genomsyrar allt som kreatören Magnus Frederiksen gör.

Ett farligt missförstånd är att kreativitet skulle handla om att ta snygga bilder eller rita snygga teckningar. Att man redan på förhand har bestämt hur saker ska vara, och sedan gör dem precis så. Magnus vill förmedla att det handlar om att lösa en uppgift på ett nytt sätt.

– Kreativitet kan vara en ensamstående mamma med två barn och heltidsjobb. Att hon får ihop tillvaron utan att explodera beror på att hon förmår hitta kreativa lösningar i stort och smått.

I jakt på det fula

Magnus frilansar som grafisk designer, Art Director och illustratör under namnet Glafisk design och pratar mycket om kreativitet med både företag och studenter. Fokus är att få sig själv och andra att släppa alla tankar på hur man ”borde göra”. Därför jobbar han mycket med att saker och ting ska vara fula.

– Gör man något medvetet fult tänker man inte på formen, utan på vad man vill säga. Det här sättet att tänka lyfter jag in i nästan alla mina samarbeten. Det är ingenting nytt, men under de senaste tio åren har tekniken tagit över. Då blir risken att man glömmer det viktiga – idéerna. Form utan innehåll är inte intressant, och att sätta sig direkt och jobba i programmen begränsar kreativiteten. Man pillar med funktioner eller effekter för ett snyggt slutresultat men har i slutändan inte sagt något vettigt, säger han.

Illustration med nytt fokus

Kvällskursen i illustration här på Forsbergs har gått ifrån att tidigare ha varit en ganska teknisk kurs där man fick lära sig tekniken kring tecknandet, till att handla mer om sättet att tänka och att hitta ett personligt uttryck i sitt tecknande.

– Mitt mål är att kursdeltagaren ska kunna maxa sitt personliga uttryck och matcha det med sina idéer. Det handlar mer om att börja teckna än tekniken. Att komma i kontakt med sin maximala kapacitet till att vara kreativ.

Magnus brukar inleda sina lektioner med kreativ gymnastik i en halvtimme, för att boosta igång idéerna. Och det här friare, mer lekfulla och kreativa arbetssättet har gett resultat

– I en affischtävling förra året knep ju Forsbergs-studenter första-, andra- och tredjeplatsen. Jag jobbar mycket med att maxa tiden för att komma på något bra och vänta så länge som möjligt med det tekniska. När vi väl nått fram dit brukar det falla på plats, för att studenterna redan vet vad de vill göra.

Magnus Frederiksen

Magnus Frederiksens Instagram-serie ”Seriemord i Absurdistan” uppstod utifrån kreativ gymnastik.

KREATIV GYMNASTIK – EN ENKEL ÖVNING

* Gör något som bara är idéskapande, t ex: Skriv två slumpmässiga ord (som inte har med varandra att göra) på ett papper. Vi säger glass och ondska.

* Nu är ditt jobb att rita olika motiv som kombinerar de två orden på så många sätt som möjligt. Det första kanske blir en ondskefull glass. Sedan kanske tankegången blir: Vad är ondska? Trump? Ja, då kanske du ritar Trump som äter glass. Vad är glass? Is på danska! Då ritar jag Trump som står på en isbädd, eller plockar in en annan ond figur – Satan – och låter honom och Trump slåss om en glass, osv.

* Gör minst fem skisser på fyra minuter.

– Det övar hjärnan i att tänka snabbt, säger Magnus. Man får antagligen inte användning för skisserna men man startar igång hjärnan, och sedan är man på banan och kan spåna idéer. Precis såhär uppstod mitt Instagram-baserade serieprojekt Seriemord i Absurdistan. Det gick från en ordlek till en politisk plattform!

På gång framöver

Nu är det dags att få fler att börja i den kreativa änden – därför håller Magnus nu på med ett spel om den kreativa processen. Spelet bygger på att tvingaden som spelar att tänka kreativt. Än så länge är det i utvecklingsfasen, men idén är tydlig.

– Andra kreatörer kommer nog gilla spelet, men egentligen riktar det sig till vemsomhelst. I grund och botten handlar det om att få människor att tänka annorlunda, så det vore bra om politiker och andra makthavare vågade prova.