4 examensprojekt – Netflix, konstbok, futuristisk gatumiljö

Först och främst: TACK alla som kom i helgen, det blev över alla förväntningar. Vi förlänger det hela genom att visa fyra examensprojekt till här!

Netflix är just nu den ledande streamingsajten och erbjuder mer än dubbelt så många filmer och tv-serier som sina konkurrenter. Men en stor mängd av dessa försvinner i mängden. Netflix försöker lösa det genom olika genrer att välja bland på startsidan, men det visar inte ens en bråkdel av deras tillgängliga utbud. Linus Häggman tror att problemet är hur filmerna visas på sajten. De små bilderna är helt enkelt inte tillräckligt lockande för den genomsnittliga tittaren. Därför har han i sitt examensprojekt tagit fram en old school-lösning där du kan bläddra bland Netflix utbud hemma i vardagsrummet – som en kombination av det gamla sättet att ha koll på sin filmsamling och det nya digitala sättet att titta på film och serier. En smart möjlighet så att folk kan hitta de pärlor de annars missat!

Pontus Larsson har skapat 3D-objekt och texturer baserade på antikens Rom. Den som är utvecklare utan en tillgänglig konstnär kan ladda ner Pontus färdiga paket som innehåller modulära byggstenar i 3D.

André Aziz har som examensprojekt skapat en konstbok med verk av olika personer från Forsbergs Game Art-utbildning. På så sätt vill han lyfta fram dessa begåvade konstnärer och deras kreationer. Han ser också projektet som ett sätt för klassen att samlas innan det är dags att gå ut i världen och prova sina vingar på arbetsmarknaden.

Niklas Brolund har skapat en futuristisk gatumiljö med modulära assets i samma tappning som t ex Bladerunner, Deus Ex och Altered Carbon. Han valde att hålla stilen i klassiskt AAA-stuk med högupplösta texturer och byggd ljussättning. För den som har koll på sina program så är scenen uppbyggd i Unreal Engine 4.