fbpx
Gå till...

Sneak peeks på 7 examensprojekt – bara en vecka kvar!

På Instagram bjuder vi nu på sneak peeks varje dag fram till examensutställningen Nature of Forsbergs, som ju äger rum redan nästa helg! Självklart vill vi lyfta fram studenternas inspirerande projekt även här i bloggen.

SARA AHLSTRÖM OCH FANNY LAUBSCHER. @ahlstrom.design och @fannylaub har producerat en typo­grafisk bok för att öka medveten­heten kring dyslexi. Genom att använda sig av text och papp­er av olika material och vikt visualiserar de känslan av att läsa och skriva för den som har dyslexi. På så sätt skap­ar de en obekväm och utmanande läsupplevelse och ger en inblick i hur en dyslektiker känn­er och upplever en värld av text. Inne­hållet är helt baserat på berättelser av dys­lektiker, deras känslor, upp­levelser och erfaren­heter. Med detta vill Fanny och Sara ge icke-dyslektiker en djupare förståelse för dyslexi genom att komma den så nära inpå som möjligt.

LINA WIKMANS. För några år sen undersökte DN-journalister ett gäng historieböcker från de största förlagen. Det visade sig att bara 13% av namngivna historiska personer var kvinnor – trots att förlagen sade sig ha försökt tänka jämställt i urvalet. Det här är inte okej, menar grafisk design- och reklamstudenten Lina Wikmans och eftersom de inte ryms i historieböckerna vill hon låta de historiska kvinnorna ta plats i ett sammanhang där vi vanligtvis ser namn på kända manliga idrottare och stora modehus. På en produkt som nästan alla kvinnor använder. Hon vill i sitt examensprojekt erbjuda oss ett sätt att bära historien med oss, vart vi än går.

ANTON SILVOLA, WILLIAM NELANDER OCH ALEXANDER LASTRA. Enbart i Sverige ligger fler än 25 miljoner mobiltelefoner och skräpar i människors hem. Idag har smartphones en livslängd på bara två år – vilket kostar en förmögenhet för klimatet. Samtidigt pågår det största kriget sen andra världskriget i Kongo, främst orsakat av den desperata jakten på mineraler just till våra mobiltelefoner. Under de senaste 20 åren har fler än 5,4 miljoner människor mist sina liv i det kriget. Ett sätt att få ett slut på eländet är att ta vara på allt elektroniskt skrot i vårt samhälle. Mineralerna i våra telefoner kan återanvändas om och om igen. Att återvinna din gamla smartphone kan alltså både rädda liv och klimatet.

MIKAELA FÄLTHEIM. Det finns de som säger att Sverige är så jämställt att vi inte längre behöver prata om jämställdhet. Att vi borde vara nöjda nu och koppla av. @mikaela.faltheim tycker precis tvärtom. Hon ser att det går framåt men alldeles för långsamt. Hon brinner för att lära folk om feminism och i sitt examensprojekt uppmanar hon oss alla att jobba hårt för mer resultat. Ingen får nöja sig förrän samhället är helt jämställt. På riktigt.

BJÖRN JONASSON. Björn älskar brädspel och har tillsammans med Cristoffer Wiker tagit fram ett spel inspirerat av dungeon crawl, där man ofta utforskar katakomber, slåss mot monster och upptäcker försvunna skatter. Det unika den här gången är tillgängligheten – spelet är lätt att lära sig och går relativt fort att spela. Man använder kort istället för tärningar. Blir du nyfiken? Du kommer få prova på vår examensutställning!

SAGA KRÜSELL. Syftet med gay pride-rörelsen är att skapa ett samhälle där den inte längre behövs. Det slutprojekt som @sagakrusell_art_design gör är ett bidrag till den kampen. Hon påpekar hur skumt det är att vi lever i ett av världens mest öppna länder och ändå ofta antar att någon är heterosexuell innan den säger något annat. Varför är det ens en grej att komma ut ur garderoben liksom? Ingen heterosexuell person gör ju det, eftersom det anses vara det normala. Därför uppmanar Saga ALLA att komma ut. Som hetero, gay, queer, asexuell eller vadsomhelst – som en symbolisk handling för att utmana normerna.

ZEILA DELL’ARTE. Här ser vi ett mobilspel designat av gamestudenten Zeila Dell’Arte. I sitt examensprojekt visar hon processen från att ta fram karaktärer och hela vägen till färdigt resultat. Spelet är inspirerat av de mest populära mobilspelen, där karaktärerna ofta är gulliga och färgerna mättade. Zeila visar olika utmaningar som en game art-designer kan stöta på och berättar om strategier och lösningar för att göra resultatet mer intressant.

Vi kommer fortsätta att lyfta fram projekt ända fram till nästa helg, både här och på Instagram. Är du arbetsgivare? Anställ alla dessa elever innan någon annan hinner före. Bara ett tips.