fbpx
Gå till...

Klara Lindberg om arbetsproverna: ”Jag vill bli överraskad av modiga idéer!”

För den som vill gå någon av våra tvååriga heltidsutbildningar i Stockholm med start i höst är 10 juni sista dagen att söka. Och det är inte så läskigt som det kan låta med arbetsprover. Det gäller bara att våga vara kreativ. Klara Lindberg är art director bosatt i New York och gick ut Forsbergs för prick tio år sen. Hon är med och bedömer årets arbetsprover för vår utbildning i Grafisk design och reklam, men tipsen funkar lika bra för Copywriter-utbildningen. Vi bad henne om lite tips!

– Det viktigaste för mig när jag tittar på arbetsprover är inte att de ska efterlikna verkligheten eller branschen så mycket som möjligt, utan jag uppskattar mer att bli överraskad av modiga idéer och kreativa lösningar!

Klara berättar att de personer från branschen som tar ställning till ansökningarna inte letar efter någon som kan allt – då finns det ju ingen anledning att gå en utbildning. Det viktigaste är alltså inte att kunna programmen fläckfritt eller ha perfekt grammatik, utan att det finns en nyfikenhet och ett intresse för att lära sig mer.

– Glöm inte heller att ha kul när du jobbar. Det låter klyschigt, men det syns när någon haft roligt när de har löst uppgifterna. Det finns ingen anledning att gissa sig till vad vi ska gilla, så släpp pressen och skapa det som gör att du går igång och blir inspirerad!

Våga vara kreativ och visa din personlighet i dina arbetsprover!

Våga söka – vad är det värsta som kan hända?

Klara vill uppmana alla som är sugna på att prova att söka till skolan. Det finns några baskunskaper som står listade i ansökan, men det är inte mycket (och det mesta går också att ta ikapp).

– Jag tycker verkligen att man ska söka, vad är det värsta som kan hända? Och framförallt tittar vi på din kreativa förmåga och din potential att utvecklas.Vi tittar på styrkor och svagheter och strävar efter att ta in de personer som har mest talang. Men vi tar också hänsyn till personligheter och hur de sökande kan fungera i en grupp. Vi vill få en så bra mix som möjligt i en klass, så att det blir en dynamisk miljö.

Det roligaste med att gå på Forsbergs, enligt Klara, var klassen. Det var en brokig blandning av olika erfarenheter och åldrar, men det de hade gemensamt var att de brann för att jobba med något kreativt inom design och reklam.

– Bara att se hur andra löst samma uppgift eller i grupparbeten komma fram till lösningar tillsammans lärde mig väldigt mycket. Eftersom alla hade olika bakgrunder var vissa nördar i t ex programmet After Effects medan andra var sjukt duktiga på typografi. Det gjorde att vi ofta hjälpte och lärde av varandra. Tillsammans gick vi igenom två intensiva år av blodigt allvar och flamsiga kvällar som utgjorde starten på vårt yrkesliv och ett obetalbart kontaktnät, avslutar Klara.

Så kan arbetsproverna se ut

Här hittar du några exempel på vilka arbetsprover det går att välja på i år.

Copywriting:

Du är en världsstjärna och nu är det dags att lansera en egen doft/parfym. Döp produkten och hitta gärna på en förpackning. Beskriv doften och skissa på en kampanj i valfria medier.

Skriv baksidestexten till dina memoarer som ges ut om 50 år.

Grafisk design och reklam:

Gör ett självporträtt i form av en serie. Teckna minst tre serierutor.

Skapa ett nytt klädmärke med fokus på miljö och återvinning. Döp företaget. Formge logotypen och visa gärna hur en kollektion, eller delar av den, kan komma att se ut.

Läs mer och ansök här till Copywriting och här till Grafisk design och reklam. Vet du inte vilken utbildning som passar dig? Här reder vi ut begreppen.

Psst! Du som hellre vill söka några av våra Game-utbildningar – läs gärna vår intervju med före detta game-studenten Tomas Lundberg, som också ger lugnande besked om arbetsproverna. Du hittar den här.