fbpx
Gå till...
spelutbildning

Tomas Lundgren: ”Jag gillar spel som har personlighet och är autentiska”

Tomas Lundgren har gått vår tvååriga spelutbildning i Game design och är redan ute och jobbar i spelbranschen. Vi har pratat med honom om utbildningen, framtiden och att skapa spel. Och så lugnar han nerverna på alla som funderar på att söka till hösten och oroar sig över arbetsproverna.

– Jag hade väldigt roligt när jag studerade Game design på Forsbergs Skola och jag fick testa på väldigt många olika aspekter av spelutveckling. Jag lärde mig mycket och fick en bred och varierad utbildning. Många av höjdpunkterna var när vi hade kurser med gästlärare från spelindustrin, som t ex när Christiaan Jones – som jobbat på Alien: Isolation – hade en level design-kurs med oss, eller när vi gjorde brädspel under en design-kurs med Erik Wonnevi, säger Tomas.

Tomas är 29 år och uppvuxen på en bondgård i en stillsam by i Västernorrland. Numera bor han i Stockholm sedan sju år tillbaka och har precis tagit sina första steg in i spelindustrin. När jag ber honom om tips till de som nu funderar på att söka någon av våra Game-utbildningar till hösten kommer han med lugnande besked.

– Visa vad du kan helt enkelt, och om du är extra intresserad av en särskild inriktning eller område inom spelutveckling så bör det framhävas i dina arbetsprover. Gör din grej! Det är inget bindande avtal att söka. Om du har möjlighet så rekommenderar jag starkt att gå på ett av Forsbergs Game Jams (läs mer om det här!). Är man nybörjare kommer man kunna sätta sig in i arbetet med ett par introducerande kurser i början av utbildningen. Något jag gillar särskilt med Forsbergs Game-utbildning är att det är mycket learning by doing. Man gör många spel under utbildningen helt enkelt, säger han. Exempel på årets arbetsprover hittar du längst ner i inlägget!

Favoritspel och egna spel 

Tomas själv gillar spel som har en personlighet och är autentiska. De får dessutom gärna vara lite utmanande och få en att behöva tänka efter för att kunna ta sig framåt i spelet. Bland favoriterna nämner han Limbo, Inside, FTL, Nuclear Throne, XCOM 2, Hotline Miami och GoNNer. Intresset började tidigt, berättar han.

”Automaton”, brädspel utvecklat av Tomas Lundgren och Daniel Martinger.

– Mitt intresse för spel började när jag var ungefär 5-6 år gammal och spelade på mina föräldrar’s NES (Nintendo Entertainment System) och windows 95 PC. När jag inte spelade spel så lekte jag lekar på bondgården och i skogen som väldigt ofta var inspirerade av spel (t ex Castlevania) eller så satt jag och ritade och skissade på mina egna banor, bossar, fiender, vapen och spelarkaraktärer till spel. Det dröjde nästan 20 år innan jag insåg att det faktiskt var möjligt att jobba med spel och vågade satsa på att göra spelutveckling till mitt yrke.

​”Nifelheim”, grafik av Tim Lindholm, Marcus Ralman och Max Hagberg, designat av Tomas Lundgren och Jennifer Andrén.

Det roligaste med spelutveckling är att arbeta mot ett gemensamt mål tillsammans med likasinnade och passionerade individer, tycker Tomas. Han berättar också om sitt första betalda jobb inom spelindustrin, ett webbläsar-spel som han utvecklade tillsammans med sin vän Samuel Modig och som syns högst upp i den här artikeln.

– När vi jobbade med det drev vi i stort sett vår egen spelstudio en kortare tid och det var väldigt lärorikt och roligt. Spelet heter KIDS. Man kan läsa mer om det här och den som vill spela kan besöka den här sajten på sin mobiltelefon eller dator. Spelet är ungefär 3-5 minuter långt, säger Tomas.

Ibland går det inte som man tänkt sig heller, men det kan också bli en lärdom. Det hände Tomas inför hans examensprojekt på Forsbergs. Han tänkte inte efter hur mycket jobb han tog på sig, och det slutade med att det inte blev riktigt som han föreställt sig.

– Det blev en smärtsam men väldigt värdefull och minnesvärd lärdom och påminnelse om hur viktigt det är att planera, tidsestimera och se till att inte ta på sig orimligt mycket jobb utan ser till att det man tar sig an är genomförbart och rimligt.

Vermintide 2, utvecklat av Fatshark.

Spelbranschen och livet nu och i framtiden

Idag praktiserar Tomas som QA (quality assurance) på Fatshark i Stockholm och jobbar med Vermintide 2 till PC, PS4 och XB1.

– Det är SÅ häftigt att jobba med alla begåvade utvecklare här på Fatshark, och att dessutom få arbeta med ett spel som jag själv tycker om! Releasen av Vermintide 2 gick väldigt bra och över 1 miljon exemplar såldes på mindre än en månad, men arbetet tar inte slut för det! Just nu arbetar vi för fullt med DLC’s (nya banor, t ex), patchar, buggfixar och vi ska snart släppa spelet till Playstation 4 och Xbox One.  Det är en väldigt spännande tid för att hålla på med spelutveckling och jag ser fram emot de utmaningar och möjligheter som framtidens teknologi möjliggör, avslutar Tomas.

Apropå arbetsproverna

Arbetsproverna för att söka till heltidsutbildningarna är inte så svåra eller läskiga som man kanske kan tro. Det viktigaste är att du vågar vara kreativ! Här visar vi några exempel på hur det kan se ut ut för att avdramatisera.

Ett av arbetsproverna du kan välja på när du söker Game Art i år: 

”Create a picture of your opposite persona in Photoshop or something equal.”

Ett av arbetsproverna att välja på när du söker Game Design i år:

”Take an ordinary thing or activity and make it into a game. You can use the item as the board or player piece. Why not make a game that can be played on youtube? Maybe you have a way to make the morning commute into a game as well? Go wild, find new ways of including game components and mechanics in our ordinary lives.”

Vill du också skapa spel? Sök senast 10 juni till våra heltidsutbildningar i Game: Game Art eller Game Design