Gå till...
kreativ process

Emil och Josefine om den kreativa processen

Som kreatör är det smart att ha ett hum om hur ens kreativa process ser ut, vilka ändar av tråden som liksom kickar igång de där magiska idéerna. Vi haffade Josefine och Emil från Grafisk design och reklam-tvåan och frågade om hur de jobbar.

Josefine Österman, har din kreativa process förändrats sen du började på skolan? Och hur brukar den se ut?

– Jag var helt rookie när jag kom in på Forsbergs, så första året på skolan var verkligen en experimentstuga vad gäller kreativa processer (och allt annat). Men det bästa med det var att det var HELT OKEJ! Och meningen också. ”Första året ska vara för att leka och testa sig fram”, sa de. Och så blev det. Så frasen kreativ process fanns inte i början. Men med hjälp av lärare och klasskamrater (och alla experimentella case) har jag väl kommit fram till ungefär:
1. Bena ut briefen. Vad säger den? Vad säger den EGENTLIGEN? Alltså, vad läser du mellan raderna som kanske inte kunden själv vet om? Och vad är det de vill? Många gånger går det att skapa sin egen brief utifrån den brief man fått. Kom på vad det är!
2. Research.
3. Research.
4. Research.
5. Research. (Jag kan fortsätta, men jag tror ni fattar.)
6. Inspiration.
7. Skapa.
8. Presentera.
9. Känn dig stolt. Över dig själv och ditt teams prestation och vad ni åstadkommit.

Berätta om någon kreativ process som kändes hopplös och sen vände till något fantastiskt?

Brief: Gör vad du vill.
”Kreativ” process:
1. Herregud.
2. Skojar ni med mig?
3. ”Vad ni vill?” Vad innebär ens det?
4. Men hallååååååå!!!!
5. =!%/?#(!Y%#=!
6. Okej, skärpning.
7. Research = google-sökningar: hjälp.
8. Okej, på riktigt den här gången.
9. Hm… Det här blir nog inte så dumt ändå.

I present to you: Poppylax – tillfällig stimulans vid tristess, rastlöshet och tråkighet.

kreativ process

Random kreativa processer, haffade från skolans väggar tidigare i år.

Emil Rosenberg i Grafisk design och reklam-tvåan om sin kreativa process:

För min egen del behöver jag alltid någon form av utrymme för reflektion efter en brief. Jag har lärt mig genom erfarenhet att det som genererar bäst slutresultat för egen del är att låta informationen från en brief sjunka in innan jag sätter igång det kreativa arbetet.

Min kreativa process har förändrats mycket sedan jag började studera. Den största förändringen är att jag idag vågar lita mycket mer på min konstnärliga intuition och har under det senaste året kommit fram till att jag personligen inte kan forcera lösningar.

Ett exempel är vår första brief 2018 där vi skulle ta avstamp i valfritt ämne och göra en fusion med kontrasterande för att sedan undersöka vad resultatet blir. Min utgångspunkt blev en brittisk musikproducent som heter Richard David James, kanske mer känd som Aphex Twin. Jag ville försöka sammanföra hans till synes kaotiska och komplexa release T69 Collapse med något som kändes logiskt och matematiskt. Från början ville jag tolka individuella ljud som rörelser i något animerat medium men fick tidsbrist som fiende och valde därför en mer tidseffektiv lösning.

Jag började med att ta fram en grid som i grunden var ett geometriskt 4×4-system men adderade en 45 graders vinkel för att väga upp det raka, logiska och matematiska med någonting som kändes mer komplext. Efter det gjorde jag en serie av siffror och gick därefter vidare med att tolka ljud. Jag studerade ljudvågorna i låten ett tag innan jag insåg att det var en återvändsgränd och beslöt mig därefter att göra någonting mer intuitivt och abstrakt. I vändningen kände jag att konceptet utvecklades och resultatet blev en poster som försöker fånga en dualitet, komplexitet och logik.