Pelle Lindberg-stipendiet 2019 till Erik Sederowsky

När tvåorna tog examen nyligen delades årets Pelle Lindberg-stipendium ut till copywritern Erik Sederowsky för hans examensprojekt Färska Päron – en app som ska hjälpa nyblivna pappor att hitta nya vänner.

Erik fick stipendiet med följande motivering: ”Årets stipendium går till ett examensprojekt som riktar in sig till en helt ny målgrupp som kan upptäcka fördelarna av att ta vara på den speciella tiden och upplevelsen av att vara pappa. Leve jämställdheten och grattis Erik!”

– Det är en otrolig ära att få stipendiet. En egoboost som motiverar mig att sikta högre, säger Erik.

Idén om Färska Päron fick Erik i ett tidigare projekt som han gjorde tillsammans med Madelen Möllard. De ville skapa ett forum specifikt för nyblivna föräldrar, vilket Erik funderat på sen något år tillbaka.

– När arbetet med examensprojekten började tänkte jag att det här var ett perfekt projekt att jobba vidare på – så mycket jag själv kunde. Nästa steg är att pitcha. Jag fixar de sista tråkiga tech-problemen och presenterar appen för alla möjliga, säger Erik.

Mer om idén: Färska Päron är appen för nyblivna pappor som är föräldralediga. Det är en speciell tid som kan bli tråkig om man inte har en annan pappa att dela den med. Det finns många mammagrupper på Facebook och betydligt färre för pappor.

– Med appen ska man kunna hänga med andra pappor och barn. Responsen har varit helt otrolig. Alltifrån fnitter och lättnad till kramar och ilska. Den bästa responsen är alltid: ’Varför finns den inte redan?’

Under sommaren är Erik på Blomquist på sin drömpraktik som copywriter – förhoppningsvis leder det vidare till drömjobbet sedan.

PS. Visst följer du skolan på Instagram och Facebook?