Gå till...

Forsbergs Game Jam Weekend

Forsbergs Game Jam will take place on the weekend of Nov 9-10 2019 in Stockholm! Game Jam is a full-on two day workshop where we create games and test our creativity. The workshop is open to everyone, from professionals to those just starting. You’ll get the chance to meet other game fanatics. exchange ideas, develop concepts and try out new tools and methods. You can either work on your own project or join a group and contribute with your own input.

INTRODUCTION
Game Jam is free of charge, but the number of participants is limited so apply here as soon as possible. You need to be 18 or older to take part. It’s OK to apply as a group, otherwise you will be divided into groups at the start of the Game Jam.

WHEN
Forsbergs Game Jam begins on Saturday Nov 9th at 10.00 am. After the registration and division into teams we start jamming around 11.00 am, and finish with a presentation on Sunday afternoon (followed by an After Jam).

PLACE
Forsbergs Skola’s premises at Skinnarviksringen 6, closest metro station is Zinkensdamm.

PREPARATIONS
Forsbergs Game Jam is technology neutral in terms of software/hardware. You bring the tools and materials you want to use.

If you want to create digital games, please bring a laptop. It is also a good idea to familiarize yourself a little with some of the software that can be used in game development prior to the Jam. After receiving your application we will send you an email with some suggestions on software (more often than not there are cost-free versions).

Please feel free to also create non-digital games such as board games, card games or other ”pen and paper” games.

Julius Olofsson: This is game writing

Game writing is the perfect combo for those who love both writing and gaming. Julius is our new teacher in Game Writing at Forsbergs.

– I’ve written a lot of stuff over the years – as a game writer, copywriter and working with magazines. I started many years ago with film studies and learned how to write and structure a story, but then I got into games! Now I want to see if I can help others on their way into the industry, Julius says.

Simply put, Game Writing is scriptwriting for computer games. But game writing isn’t just about writing a story line, you have to understand game design itself – game thinking.

– You can’t just write a story, you need to combine it with gameplay. As a game writer, the importance of your role differs depending on the studio you work at. Some studios focus mostly on the story as others use it as fuel for the gameplay.

– As a game writer you are basically a key player when it comes to engaging and immersing the player.

 

Gameläraren Fredrik Englund: ”Utbildningen ska komma nära verkligheten”

Med start denna höst har vi två nya huvudlärare i Game – Fredrik och Radu. Vi har pratat med Fredrik, som berättar om hur de gjort för att utbildningarna ska komma ännu närmare spelbranschen.

Fredrik har, under sina 17 år i branschen, hunnit arbeta med en hel del olika typer av spel – såväl PC-spel som casino och mobilspel. Idag är han huvudlärare för våra utbildningar i Game Art och jobbar nära Radu, som är huvudlärare i Game Design.

– Vi jobbar med ett helhetsgrepp på utbildningarna i Game och strävar efter att de ska komma så nära verkligheten som möjligt. Studenterna får lära sig hur olika discipliner samarbetar med varandra och i vilken ordning man utvecklar spel, så att det blir ett helhetstänk snarare än individuella kurser som inte har något sammanhang med varandra, säger Fredrik.

Målet är att studenterna ska vara förberedda när de väl går ut, och redo att börja jobba direkt. Den tekniska kunskapen är viktig, menar Fredrik, men inte så användbar utan förståelse för branschen och processen.

– Genom att blanda kortare uppgifter med längre gemensamma spelprojekt, och gästföreläsare från branschen, hoppas vi skapa en inspirerande och relevant helhet. Praktik varvas med teori och inspiration.

I kvällskursen Game development basics får man en komprimerad version av helhetstänket från dagskolan.
– Man får känna på lite av alla delar i spelutveckling, antingen som en inledning till att sedan gå hela utbildningen eller som en förberedelse för att kunna sitta hemma och göra egna indiespel. Det behövs ingen förkunskap för kvällskursen, avslutar Fredrik.

copywriter

Marika Karlöf: ”Det är rätt nördigt att vara copywriter och jag älskar det!”

Marika Karlöf, som gick ut vår copylinje 2017, jobbar idag på Stockholms skrivbyrå.

– Efter ett sista sommarlov började jag jobba som kreatör på den digitala byrån River. Nu är jag, sedan lite mer än ett år tillbaka, copywriter på Stockholms Skrivbyrå. Jag har lärt mig sjukt mycket på båda ställena. På River jobbade jag mest med sociala medier, idag med digitalt content på ett bredare plan, säger Marika.

Livet som copywriter är väldigt annorlunda jämfört med vad Marika föreställt sig. Hon trodde att det skulle vara kreddigt och coolt. I själva verket är det rätt nördigt, och hon älskar det.

– Varje kund kräver att man förstår såväl deras erbjudande som organisationen bakom. Research-arbetet är en stor del av jobbet med andra ord. Att vara copy är mycket mer än att spotta ur sig idéer, säger hon.

Stockholms Skrivbyrå, där Marika jobbar,är en textbyrå med fokus på digitalt content, som jobbar med fyra inhouse-copys och 500 konsulter i ett frilansnätverk. Marika började själv som konsult innan hon fick erbjudande om en fast anställning. Dagarna ser olika ut – de kan innehålla snabba småjobb som måste fixas på några timmar, men också långa och löpande projekt. Samt en del föreläsningar och workshops.

– Jag har jobbat med alltifrån mobiloperatörer och rekryteringsfirmor till nya digitala tjänster och appar. Det är utvecklande att göra komplicerade saker lättförståeliga, och en självförtroendeboost att kunna imponera på 55-åriga IT-snubbar med mina texter!

Här, här och här är några exempel på vad Marika jobbat med.

– Det är bara att suck it in alla ni copystudenter – ni kommer nog inte jobba med korta slogans till snygga printannonser, för nästan ingen gör det längre. Jag säger bara content, content, content, och det är kul!

Läs mer om Marika och Stockholms Skrivbyrå.  

koncept

Oliver Habbe om grafisk design: ”Man är fri att forma sin egen framtid”

Oliver Habbe har påbörjat sitt andra år i Grafisk design och reklam. Vi bad honom visa några projekt som han var extra nöjd med.

Hej Oliver! Vad tycker du är roligast med grafisk design?
– Jag gillar att det är så mycket variation i yrket, man har hela tiden olika projekt med nya utmaningar som gör att man utvecklas i sin yrkesroll. Man får testa på många olika saker. Jag gillar också att man som grafisk designer är fri att forma sin framtid mot det man brinner för utefter intresse. Man kan exempelvis välja att frilansa eller jobba på byrå, nischa in sig på alltifrån förpackningsdesign till att ta fram olika kampanjer, eller arbeta mer rörligt eller webb-inriktat. Det är ett väldigt brett yrke som kommer med många möjligheter.

Vad vill du själv fokusera på i framtiden?
– Inför framtiden vill jag nog ha en del variation rent yrkesmässigt, jag går just nu i tankar om att frilansa ett tag efter examen och då jobba med olika projekt som jag tycker verkar intressanta.

Berätta gärna om några projekt du är extra nöjd med!
– Jag har valt ut två projekt som beskriver ett typiskt uppdrag här på skolan. Det första är faktiskt ett projekt från kvällskursen där vi fick i uppdrag att ta fram fysiska affischer, samt reklam till sociala medier inför slututställningen på kvällskursen. Vi fick själva välja något som vi tyckte representerade kvällskursen och deltagarna på kursen. Jag valde att jämföra kursen och oss deltagare med cirkusdjur för att vi på kvällskursen var ett gäng kreativa personer med olika bakgrunder och talanger. Jag förstod under den kursen hur viktigt det är att samarbeta och dra nytta av allas olika kunskaper för att nå ännu längre med sin design.
koncept
Det andra projektet gjordes i samarbete med Naturskyddsföreningen. Vi fick i uppdrag att rädda bina som håller på att dö ut. Genom vår research upptäckte vi i min grupp att bin pollinerar tre fjärdedelar av all den mat som vi människor äter – mat som alltså skulle försvinna om bina dog ut. För att upplysa allmänheten om konsekvenserna av en eventuell ”bi-död” skapade vi en foodtruck på vars tallrikar vi visar hur lite av tallriksmodellen som skulle finnas kvar att äta i en värld utan bin.

Här hittar du Olivers portfolio.