Gamestudenten Karina Nilsen: ”Vi har rätt att kräva jämställdhet i spelvärlden”
Postat: 24.04.18Jämställdhet i spelbranschen, en utopi? Vi ser att utbildningarna i Game Art och Game Design ökar i popularitet och det händer mycket i dataspelsbranschen. Traditionellt har spelen ofta riktat sig till män och jämställdheten har hamnat på efterkälken. Vi har intervjuat Karina Nilsen, student i en av våra Game-klasser, om hennes förhållande till spel och vad hon vill förändra i spelvärlden.
– Jag är en konstnärssjäl och har varit intresserad av 2D sedan jag var ung. Under uppväxten i Bergen i Norge utvecklades min smak för dark fantasy. Mest gillade jag regniga och dimmiga dagar vid hamnen, säger Karina om sig själv.
Spelbranschens framtid
Hon längtar efter en mer estetisk och konstnärlig spelvärld. En djup story istället för de klassiska shoot’em ups och Candy Crush.
– De spelen intresserar mig inte och ger inget som man kan drömma om på natten. De ger mig ingen resa. Jag föredrar spel som ger en djupare upplevelse, som The Last Guardian eller Alice Madness Returns, säger Karina.
När det gäller jämställdhet tycker Karina att Forsbergs skola är väldigt aktiv i frågan. För ett tag sedan blev hon inbjuden att medverka på en mässa för kvinnor inom spelbranschen, där besökarna blev peppade till att söka game.
– Om man fortsätter med sådana initiativ går det nog framåt ganska fort. Jag tänker att ju mer kraft man lägger på en fråga, desto mer uppmärksamhet får den. Vad vi kräver är vad vi får, eftersom vi skapar samhället tillsammans. I lagen under mänskliga rättigheter finns det ingen lag som säger att män är värda mer än kvinnor, så vi har all rätt att kräva!
Så funkar utbildningen
Karina berättar att utbildningen är utmanande. Gamestudenterna sitter i en riktig kontorsmiljö med egna roller inom grupperna. De får hjälp av lärarna men får själva öva på att ro det i land.
– Man får verkligen förståelse för hur viktig allas tid är i teamet och hur viktig man själv är för att helheten ska bli bra. Efter sommaren väljer vi inriktning och då blir det mer fokus på vad man själv vill göra, säger hon.
Övningarna varierar och även vilka program man jobbar i, beroende på om man går inriktningen mot Game art eller Game design.
– I april-maj har vi kvällskurser i animation och karaktärsdesign med personer från Avalanche. Vi har nästan alltid projekt och annars är det portfoliouppgifter för oss i art. Jag upplever att jag lär mig mycket om mig själv, att hitta mitt eget workflow, jobba i grupp och program och ta hänsyn till varandra! avslutar Karina.
Några roliga projekt
”Vi hade en vecka med dagliga gameprojekt. Där gjorde vi ett spel för varje dag, som ett mini-game jam. Jag gjorde 2D-assets för ett spel och ett av dem var den här katten. Jag kände att jag började få en egen stil och kattens funktion skulle vara som pop-up och distrahera spelaren.”
”Här gjorde vi en side scroller/shoot’em up i framtidsperspektiv och jag var ansvarig för att få ut bakgrunden. Jag är extra nöjd med denna eftersom det var första tillfället då min konst väcktes till liv!”
Skolan har gjort ett stort VR-projekt där olika klasser samarbetade.
”Jag var en del av 3D-teamet under utvecklingen av Uprising, ett VR-stealth-spel där man spelar som en karaktär i en motståndsrörelse. Jag jobbade tillsammans med många andra i 3D. Vi modellerade, UV-mappade och texturerade och resultatet är helt otroligt! Det blev en upplevelse i 3D som förhoppningsvis kommer ut på marknaden.”
Vill du genast börja skapa spel?
Vad kul! Redan nu i helgen, den 28-29 april anordnar Forsbergs skola ett Game Jam. Man möts upp under en helg och tillsammans skapar man ett spel. Läs mer och anmäl dig här. Om du inte hinner denna gång, följ skolan på instagram och facebook för att ha koll nästa gång det blir av.